Har Todbøl været trinbræt med sidespor?
Nej, Todbøl stod ikke anført som "T&S" i tjenestekøreplanen men som "T". Man har naturligvis vidst, at S'et ville blive fjernet i løbet af køreplansperioden og har vel derfor udeladt S'et. Så slap man for at udsende en rettelse.
Kære Morten
Når man nedlægger en station pr. 1. maj og gør den til trinbræt uden sidespor fra samme dato, så skriver man (naturligvis) ikke i den efterfølgende tjenestekøreplan gyldig fra 3. juni, at der er tale om et “T&S”, uanset om der ligger et nedlagt, aflåst, spigret og boltet sporskifte i strækningssporet og hvor sporskiftet og tilhørende spor kun venter på at blive fjernet.
Når man ikke skrev “T&S” i tjenestekøreplanen, skyldes det, at der i tjenestekøreplansmæssig forstand ikke var tale om et “T&S”.
Bedste hilsner
Thomas
Kære Thomas,
Ja, det er sådan set det samme, jeg skriver ovenfor, men det er ikke noget princip, som DSB har fulgt strengt slavisk. Der er adskillige nedlagte stationer og også sidespor, der trods deres nedlæggelse for person- og godstrafik fortsat har stået anført i tjenestekøreplanen, af den simple årsag at de fortsat eksisterede. I nyere tid (1970'erne) opererede DSB med et begreb der hed b-spor, som var sidespor på stationer, der enten var helt nedlagt eller nedrykket til trinbræt, men som opretholdtes til brug for arbejdskøretøjer og interne transporter. Det var T&S'ere, hvor der som i Todbøl ikke længere kunne sendes vognladningsgods, men som stadig var anført i tjenestekøreplanen.