Avatar

MO og M8

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 5/11 2012, 21:29 (4336 dage siden) @ Michael Deichmann

Rigtigt nok, at det ofte er så lidt, der skal til. Vi må håbe at det også gælder i denne omgang - dog lyder det lidt betænkeligt, at lejeskålen har kørt rundt indeni udboringen i plejlstangen - det bliver "spændende" at se om den har taget skade.


Jeg har ikke selv set den endnu men har udsagn fra kyndige folk, der ikke taler om skader i plejlstangen. Der har været rigelig smøring. Skulle det være helt galt råder man vist nok over en "donormotor" hvor man så kunne tage en plejlstang.

Fra min tid på Alpha Diesel her i Frashawn kan jeg huske, at de skiftede fra traditionelle hvidmetalslejeskåle til både hovedlejer og plejlstangslejer, til en slags kompositleje, hvor hvidmetallet var indkapslet i en matrix, som jeg ikke lige kan huske hvad var lavet af, muligvis en bronzelegering.
<en masse skåret væk>


Interessant! Jeg har en gammel studenterkammerat der er ingeniør hos B&W-MAN. Måske jeg skulle ringe og tale lidt med ham...

Men jeg tror ikke vi er indstillet på eksperimenter lige nu.

Hej Michael

Det er nok bedst at holde jer til de foreskrevne lejepander til sådan en herlig gammel Frichs'er - den skal vel helst være så original som mulig.
Desuden er de moderne lejer, som omtalt ovenfor, muligvis heller ikke helt billige.
Lejerne tilbydes vistnok som option i de moderne Medium-Speed fire-taktere 27/38L og 21/31L, som blev/bliver fremstillet hos Alpha Diesel både til Propulsion og GenSet.
Jeg ved ikke, om lejerne nu om dage også bruges i Alpha's ældre fire-takts modeller - eller i to-takterne, som de jo beskæftiger sig med hos B&W i København.
Men smarte - det er de.

Vi må krydse fingre for, at den gamle dame snart er køreklar igen - og god arbejdslyst.
Det kunne som nævnt være sjovt at være med til at skrue i sådan en gammel Frichs'er - så engang, forhåbentlig, måske...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • MO og M8 - Michael Deichmann, 3/11 2012, 18:42 [*]
    • MO og M8 - Jens MO-Møller, 3/11 2012, 20:04
      • MO og M8 - Michael Deichmann, 3/11 2012, 20:43
        • MO og M8 - Steffen Dresler, 3/11 2012, 21:25
          • MO og M8 - Peter Roland Hansen, 3/11 2012, 21:33
            • MO og M8 - Steffen Dresler, 3/11 2012, 21:42
              • MO og M8 - Stig Bang-Mortensen, 4/11 2012, 20:29
                • MO og M8 - Michael Deichmann, 4/11 2012, 21:27
                  • MO og M8 - Stig Bang-Mortensen, 5/11 2012, 18:46
                    • MO og M8 - Michael Deichmann, 5/11 2012, 21:50
                  • MO og M8 - Carsten, 6/11 2012, 21:14
                    • MO og M8 - Michael Deichmann, 7/11 2012, 14:42
    • MO og M8 - Ole Dinesen, 3/11 2012, 20:56
    • MO og M8 - Peter Roland Hansen, 3/11 2012, 21:15
      • MO og M8 - Jens MO-Møller, 3/11 2012, 22:10
        • MO og M8 - Michael Deichmann, 3/11 2012, 23:20
          • MO og M8 - Jens MO-Møller, 4/11 2012, 00:42
            • MO og M8 - Michael Deichmann, 4/11 2012, 10:55
              • MO og M8 - Carsten B. Thomsen, 4/11 2012, 22:01
                • MO og M8 - Michael Deichmann, 4/11 2012, 22:37
                  • MO og M8 - Carsten B. Thomsen, 5/11 2012, 21:29
                    • MO og M8 - duebjerg, 7/11 2012, 21:21
                      • MO og M8 - Peter Roland Hansen, 7/11 2012, 21:30
                • MO og M8 - Lars Henning Jensen, 5/11 2012, 21:21
    • MO og M8 - Bjarke, 14/11 2012, 10:09

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak