Gætteværk - epilog; Calcutta Port Commissioner 0-C-1T

af Niels Munch, 6/1 2016, 17:31 (3321 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 6/1 2016, 17:51

Kære alle,

Tak til medgættere og læsere for interessen; og som Peter så rigtigt meddelte, så anskaffede Calcutta Port Commissioner ( http://wiki.fibis.org/index.php/Calcutta_Port_Commissioners'_Railway ) 6 stk. bredsporede 0-C-1T lokomotiver nr. 13-18 fra Henschel i 1950 med fabr.nr. 28594-28599:

[image]Calcutta Port Commissioner, lokomotiv nr. 17 (Henschel 28598/1950) under afsendelse fra Hamburger Hafen (Eisenbahnstiftung).

Lokomotivtypen, der var i drift indtil begyndelsen af 1990'erne, hvor den blev erstattet af diesel, afløste dengang et tilsvarende antal bedagede 0-B-0 saddeltanklokomotiver, og 3 fabrikker var involveret.

[image]Calcutta Port railway March 1, 1979. Locomotive 31 built by Mitsibushi in 1955. Dead but serviceable. Many steam locomotives were in use at that time. Kilde: Industrial Steam Locomotive on the Indian sub-continent.

Lokomotiverne blev leveret af Hunslet i 1947 (6 stk.), Hunslet i 1950 (6 stk.) Henschel i 1950 (6 stk.), Hunslet i 1951 (6 stk.) samt Mitsubishi 1954-55 (20 stk.), i alt 44 stk. (Nogle kilder nævner 45 stk., men måske de tæller ekstrakedlen fra Henschel (f.nr. 28633/1951) med).

Typen er konstrueret af d'herrer Rendel, Palmer og Tritton, og Calcutta Port specificerede, at lokomotivet skulle kunne hale en togvægt på 1280 t fordelt på 40 to-akslede vogne med en akselafstand på 15 ft gennem en kurve med 300 ft radius. Desuden skulle lokomotivet kunne medføre kul- og vandforråd tilstrækkeligt til 12 timers arbejde. Det lykkedes åbenbart.

Lokomotivet fik en særdeles grundig omtale i "The Engineer" af 23.05.1947 side 447 ff., som er spændende læsning. Hunslets senere leverancer er beskrevet i "The Engineer" af 11.08.1950 side 164.

Edit: Ét af lokomotiverne er bevaret og opstillet som "Denkmal" hos den oprindelige - og eneste - ejer, se http://traintrackers.com/locomotives/steam_html/6_KOPT-29.html .

Loket på gættebilleder er næppe ukendt mere!


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak