Gætteværk - stadig hængende i tråden (+ 2 fotos)
Hej Tom,
Du er på sporet og har nærmest fundet en nål i høstakken, nemlig indiske Class WW, der blandt tusinder af indiske damplokomotiver kun har fandtes i fire eksemplarer, men hvis signalement i hovedtrækkene passer med gættelokomotivets.
Vi kigger lige på en Class WW:
NWR Class WW nr. 301, nærmere præsenteret i dette prospekt: http://www.enuii.org/vulcan_foundry/photographs/locomotives/Publicity/NWR%200-6-2T%2019... .
Gættelokomotivet ser således ud fra ca. samme vinkel:
..... og der er tale om et 0-C-1T bredsporet (1676 mm, 5 ft. 6. in) rangerlokomotiv med relativt små drivhjul og stor trækkraft; samt med kul- og vandforråd til en god, lang arbejdsdag - derfor efterløberen, der medvirker til at holde akseltrykket under 17 t.
Billedet af gættelokomotivet viser ét af de eksemplarer, der blev bygget i England (men ikke hos Vulcan), og som er lig de tyskbyggede (der ikke er fra Ruhr-distriktet).
Til sidst et par hints: Gættelokomotivet, der stadig dingler i tråden, bærer synligt nummeret "17" og er på vej til sin ejer, en indisk jernbaneforvaltning, hvis spornet har forbindelse med East Indian Railway (EIR), men er uafhængig af statsejede EIR. Denne jernbaneforvaltning stillede særlige krav til sine lokomotivers kurveegenskaber.
Bedste hilsener
Niels