Snestormen den 21-22.november 1971

af Søren Agerskov, 22/11 2015, 21:26 (3341 dage siden) @ Georg Schmidt

Mange tak til Georg for at vise trafikmeldingen for d. 22. november 1971. Den gav mig lejlighed til at genopfriske en oplevelsesrig rejse, jeg var på netop den dag. Så her er en øjenvidneskildring af trafikken på trafikmeldingens strækning b.5. Struer-Esbjerg og b.8. Skanderborg-Skjern, tildels med hjælp fra min logbog over togrejser.

Min farmor havde fødselsdag netop søndag d. 21. november, og det skulle fejres ved at samle familien. Hun boede i landsbyen Velling, 5 kilometer sydøst for Ringkøbing (station, senere trinbræt indtil 1968 på den vestjyske længdebane).

Jeg boede dengang i Århus og rejste søndag formiddag med tog vestpå. Allerede ved ankomsten søndag middag var det begyndt at fyge, og i løbet af søndag eftermiddag og aften blev det bare værre, meget værre. Da jeg om aftenen ville afsted fra Velling første etape med rutebil til Ringkøbing og videre med tog, kunne vi ved telefonopringing til den lokale rutebilvognmand blot få bekræftet, at han havde opgivet ævred og aflyst kørslen resten af aftenen. Vi var flere, der måtte overnatte på bedste feltmaner hos min farmor.

Næste dag, mandag d. 22. november, fortsatte den kraftige snefygning; men det lykkedes ved familiens hjælp at komme i bil til Ringkøbing og komme med tog 321 trukket af en MV med planmæssig afgang 10.46 og faktisk afgang med ca. 20 minutters forsinkelse. Lige syd for Lem var der en stor snedrive. Da toget var færdig med at udveksle passagerer i Lem, rykkede det et godt stykke tilbage nordud, hvorefter lokoføreren rykkede frem med fuld fart frem og uden stop igennem Lem en gang til og ind i snedriven. Vi kom dog igennem i første forsøg med sne stående ud langs banen.

Da vi kom til Skjern, var tog 551 med planmæssig afgang mod Århus 11.15 endnu ikke kørt. Det afgik først ca. 11.50 trukket af MO med en uombygget sidegangsvogn; jeg husker ikke hvilken type. I Troldhede skulle der være ekstraordinær krydsning. For at undgå at der skulle skovles for mange sporskifter fri, blev vores tog rangeret ind på sidespor, og da det modkørende tog var passeret, bakkede vi tilbage på hovedsporet gennem det samme sporskifte.

Det gik ret langsomt tværs over Jylland. Ved ankomsten til Herning var vi efterhånden så forsinket, at der "kun" var en halv time til næste tog. Jeg spurgte forsigtigt togføreren, om vi skulle holde indtil da (så jeg kunne komme over på stationen og hente noget at spise, jeg var ret sulten). Svaret var, at vi kørte med det samme. Suk.

Turen videre gik som nævnt langsomt; men vi gik aldrig helt i stå. På krydsningsstationer holdt vi dog længe. Et sted (Bording eller Engesvang) kom vi ind i spor 2, og togføreren advarede folk på perronen om, at der vistnok kom tog. Det gjorde der også; det var en MY eller MX med sneplov både foran og bagpå.

Planmæssig ankomst i Århus var 13.43; men vi ankom omkring 2½ time forsinket 16.10. Da vi steg af, kunne jeg se, at MO'ens front var en stor sneklump, hvor vinduesviskeren kun lige kunne lave et lille udsyn for lokoføreren, der også gav udtryk for, at det havde været en ret anstrengende tur, hvad jeg kun kunne give ham ret i.

Søren Agerskov


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak