Dampsærtogstur på ØSJS 26.06.1960 (12 fotos m.v.)
God aften i forum!
Jeg kan fuldt ud tilslutte mig den reportage, som Niels har delagtiggjort os i. Den listebeklædte CO-vogn, som Niels omtaler, kræver dog et par ord med på vejen: Det var CO 2538, den sidste med tagrytter, som jeg så i enkelte tog på Sydbanen omkring 1957-58. Driftsmaterielfortegnelsen meldte den udrangeret i 1958, men så dukkede den altså alligevel op i juni 1960.
Ude fra perronen har jeg kigget op i vognen gennem de mange små vinduer. Den havde lavryggede lædersæder (som i CR-vogne og S-tog) og havde således denne indretning fra en modernisering midt i 1930'erne. Langs kanten af tagrytteren sad en række lamper, alle med en lille riflet glasskærm over pæren, og dermed et lysarmatur af betydelig ælde. Vinduerne havde trærammer. Stort set drejede det sig om den sidste midtgangsvogn af typen fra 1908-10. Alle andre blev ombygget til moderne vogne med hvælvet tag og delte vinduer. Den eneste, der undgik denne skæbne, var 2538, og man kunne forestille sig, at den i 1958 var blevet reserveret Jernbanemuseet og hensat. Tilsyneladende i driftsikker stand, da den sikkert med forsæt blev indrangeret til brug for entusiasterne til Køge. Var der noget om, at den var nylakeret?
Takket være Hans True haves et billede af vognen. Da billedet selv som konverteret til jpg-fil er ufordøjeligt for forum må I vente lidt på det. Giv tid!
Venlige hilsener
Jens Bruun-Petersen