Dampsærtogstur på ØSJS 26.06.1960 (+ 2 HFHJ-fotos)
Kære Erik,
Tak for dit supplement!
Belært af erfaringerne fra udflugterne på KB og ØSJS indførte arrangørerne følgende procedure for fotostop:
"Ved fotostop tilkendegiver 2 korte dampfløjt, at udstigning må være færdig, og toget rykker tilbage. Rykker toget ikke tilbage, gives 3 fløjt, og udstigning må også her være overstået, så der er "klar bane" for fotografering. Et langt fløjt er tegn til samling ved afgang. En række korte fløjt betyder, at de, der lige har fotograferet ganske tæt på bedes venligst trække sig tilbage, så de, der foretrækker en større afstand, også kan få en chance. (Sidstnævnte signal kommer vel næppe i anvendelse).
Udstigning foregår foregår fortrinsvis og på fri strækning udelukkende fra den forreste personvogn eller fra næste vogns forreste endeperron.
Efter udstigning er det ukammeratligt og selvsagt BANDLYST at placere sig i terrænet foran andre, før vedkommende er færdig med at fotografere. Det er ligeledes BANDLYST at gå for om lokomotivet. Skal man fra togets ene side til den anden sker det over en af togets endeperroner."
Proceduren skulle sikre, at alle kunne få bedre billeder, når toget "kører frem under pæn røg- og dampudvikling".
Proceduren blev kundgjort i f.m. den næstfølgende damptogsudflugt, der foregik på HFHJ den 18.09.1960. Og her blev der - i modsætning til ØSJS, hvor personalet havde sat en ære i at køre "røgfrit" - virkelig leveret "pæn røg- og dampudvikling", som her ved Brødeskov:
Fra denne tur har jeg ingen billeder, hvor man kan se hele toget, netop p.g.a. røg & damp. Og mon fotokulturen endnu var slået igennem?
Bedste hilsener
Niels