Et anlægslokomotiv fra Hanomag (3 fotos)

af Niels Munch, 18/4 2015, 14:25 (3543 dage siden)

God eftermiddag i Forum,

Vekslen mellem forskellige søgekriterier på det righoldige www.arkiv.dk kan stadig bringe "nyt" for dagen, som f.eks. dette billede:

[image]
"Indvielse af Funder-banen". Årstal: 1916. Arkiv: Vejrup Sognearkiv - Nummer: B2933. http://www.arkiv.dk/vis/1518237 .

Billedet viser næppe "indvielse", men snarere, at man er i god gang med anlægget, som for Bramminge-Funder påbegyndtes efterår 1914, og delstrækningen Bramminge-Grindsted, hvorpå Vejrup ligger, blev indviet 01.12.1916.

Fibiger & Villefrance stod for anlægget her og anvendte hertil lokomotiver fra Hanomag, hvilket bl.a. afsløres af lokets dome (med form som et gammeldags messing-vægtlod). Det viste lokomotiv er identificeret som:

HANOMAG D 5773/1909 Bt 785 mm, neu Fibiger & Villefrance, Nykjöbing (Merte's Lieferlisten).

Viadukten i baggrunden må være for gl. hovedvej 1, som vor udmærkede Kai Bayer i denne tråd bl.a. viste:

[image]
"Viadukt for den gamle hovedvej 1 ved Vejrup." Foto: Kai Bayer 30.07.1973.

Jeg håber, Kai tilgiver mig "lånet" ;-).

At denne viadukt i det overvejende flade landskab var noget særligt, vidner f.eks. denne beskrivelse om:

"En høj, klar, solskinsrig sommerdag kan det være en hygsom ting at stå på byens berømte Viadukt, opført ca. 1916, skue ned i folkets skorstene, og, hvis det er ved en af spisetiderne, da måske gætte på hvilken ret, der nu tages højde for via ilden på fyringsstedet ved foden af skorstenene. Viadukten var et ret så berømt værk i sin tid. Det vides således med sikkerhed, at en skoleklasse fra Holstedegnen omkring 1918-20 drog på sommerudflugt nordpå og gjorde på denne tur ophold ved og på Vejrup Viadukt, hvis pompøsitet blev beundret og iagttaget og formentlig også kommenteret som et af den tids digre bygværker." Kilde: Baks Brammingeblog.

Gode Thomas Boberg skriver på http://www.laurbjerg-bramming.dk/ bl.a., at anlægsloven samtidig bemyndigede ministeren til "at erhverve de til Banernes Forsyning med Dobbeltspor fornødne Arealer". En mulighed, der som bekendt aldrig blev aktuel. En del vejoverføringer blev (måske) opført fremtidssikret for dobbeltspor - undersøges nærmere.

Viadukten ved Vejrup var - i den henseende og som billederne viser - udført fremtidssikret. Men tilbage til lokomotivet:

[image]
"Anlæg af Bramminge-Funder ca. 1919 - 20. Fibiger & Villefrance. Hanomag 5773/1909" (Bent Hansens samling).

Grindsted-Brande åbnedes 01.12.1917 og Brande-Funder 01.10.1920.

Lokomotivets CV:

Hanomag 5773/1909. 785 mm. 18,4 m². 12 kg.
1909 -11 Anlæg af Langelandsbanen for Fibiger & Villefrance.
1912 - 14 Anlæg af Give - Herning Banen for Fibiger & Villefrance.
1915 - 17 Anlæg af Bramminge - Grindsted Banen for Fibiger & Villefrance.
1917 Brunkuls- og overjordskørsel i Statens gamle Leje i Troldhede for Fibiger & Villefrance.
1919 Anlæg af andetspor ved Bybæk ved Vejle på Fredericia - Århus Banen for Fibiger & Villefrance.
1920 Anlæg af andetspor ved Munkebjerg ved Vejle på Fredericia - Århus Banen for Fibiger & Villefrance.
1920 - 22 Anlæg af Midtsjællandsbanen ved Jystrup mellem Hvalsø og Ringsted for Fibiger & Villefrance.
1922 Anlæg af Midtsjællandsbanen ved Skibby mellem Frederikssund og Hvalsø for Fibiger & Villerance
1926 Anlæg af Fredericia nye Banegård ved Nørremarken for Fibiger & Villefrance.
1938 Forlægning af Elverdamsvejen ved Roskilde for Wright, Thomsen & Kier.
1941 - 43 Overjords- og brunkulstransporter i Statens Brunkulslejer 40 og 87, Sdr. Søby for Wright, Thomsen & Kier.
1943 - 46 Overjords- og brunkulstransporter i Statens Brunkulsleje 181 d, Søby I for Wright, Thomsen & Kier.
1948 Får kedel fra CKD 16087/1940.
1949 - 50 Anlæg af Jyllands Allé, Århus. Wright, Thomsen & Kier.
1955 Ophug.

Tak til Bent Hansen for data.


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak