Cuba - Valle de los Ingenios. Del II

af K.B.Andreasen, 16/6 2014, 15:16 (3816 dage siden) @ K.B.Andreasen

Og så til selve turen :-) :-) :-)

[image]
Trinidad "centralstation" i ca km 6, fra Havnen

[image]
Ventesalen, hvilken der var god brug for, da alt kører efter "cuban time" (+/-", så som militært ansat må man lige lade nogle "arbejdsskader" blive hjemme :-P :-D

[image]
Trinidad "FC" og billetkontor

[image]
Vores tog på vej til perron. Læg mærke til overkørslen, sådan ser de ud alle steder undtagen i store byer, her har nogle dog bomme ;-)

[image]
Sporet på vej ud gennem Trinidad

[image]
Lige udenfor Trinidad kører man over denne dæmning af sten...

[image]
...for så at kører ind i banens eneste tunnel som forbinder banen med selve Valle de los Engineos

[image]
Ikke længe efter krydsede vi denne forholdsvis lange træbro, der stadig virkede til at være i god stand (kunne holde sammen)

[image]
Resten af broerne vi krydsede var enten små stenbroer/kister eller større stålbroer der alle var bygget over samme simple kontruktion.

[image]
Den første, red vi også under to dage tidligere på en heldagstur, til hest ind i dalen og bjergene :-)

[image]
Mange steder var det lange strækninger med slette lignende landskaber, der hvor sukkerplantagerne lå i fordumstid

[image]
Andre steder var der tæt bevoksning. Nogle steder så tæt grene rørte vognsiderne. Det var længe siden forsttjenesten, havde været forbi :-P

[image]
Sukkerprudoktionen er forlængst ophørt, og mange steder er de eneste vidnesbyrd der er tilbage, de gamle lagerhaller/produktionsbygninger...

[image]
...forladte mansions og bestyrerboliger...

[image]
...og de gamle slavehuse

[image]
Samt nogle enkelte sidespor

[image]
Bl.a. dette hvor der holdte to gamle sukkervogne. Disse brugte bonden nu til at tøjre sin hest til

[image]
Første stop var i Iznaga, som også var navnet på familien der ejede den herliggende sukker plantage der samtidig også var Cubas anden største, med ca 900 slaver der dagligt arbejdede 16 timer. Ejeren var så rig at han byggede et 45 meter højt og meget flot tårn, for at vise sin rigdom frem. Tårnet kan besøges, og der er en utrolig udsigt fra toppen. Tårnet er også afbilledet på siden af lokomotivet

[image]
Hovedbygningen og området lige omkring, som næsten er det eneste tilbage af plantagen i dag, er indrettet efter bedste turistfældemanér med boder og restaurant

[image]
Udsigt over Valle de los Engenios fra toppen af tårnet. Man kan se hvordan banen deler sig, vi forsatte ud af grenen til venstre

[image]
Undervejs til sidste stop passerede vi denne lange stålbro

[image]
Og denne lille garage der indeholdt en lille dresine/trolje. Jeg mødte senere en magen til i Trinida, hvor jeg tog et billede (se næste indlæg fra Trinindad)

[image]
Ca. i km 32 blev toget vendt ved at det bakkede ind på et sidespor og forsatte frem ad et andet til det igen var ud på hovedlinien nu med snuden mod Trinidad

[image]
[image]

[image]
[image]
Frokostpausen blev holdt ved en tidligere bestyrebolig. På trods af den primitive turist restaurant på stedet, var utrolig meget stadig bevaret i originalt stand, bl.a. meget træskærerarbejde og vægmalerier i næsten alle rum.

Der var selvfølgelig rig mulighed for at tage billeder af både toget og dets "indretning" både undervejs og under de to stop:

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Derefter gik turen tilbage mod Trinidad ;-) :-) :-D

[image]

Håber I nød turen. Senere på ugen vil jeg uploade billeder af maskinerne i selve Trinidad ;-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MP549
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak