KSB omlitrering
Har altid undret mig en smule over hvorfor de aldrig blev omliteret (måske MT?)
selv efter omlakering til DSB-farver for den enes vedkommende.de fleste KSB-personvogne og 1 damplokomotiv (litra B) blev omliteret, selvom de ikke engang holdt helt så længe som de 4 dieselloks
Det var slet ikke meningen at KSB-materiellet skulle omlitreres. De personvogne, som havde lædersæder blev istandsat og opmalet i grøn farve efter statsovertagelsen. Udvendigt malede DSB "KSB" og KSB-litra og -nummer. Elvarmeapparaterne blev i de almindelige personvogne (ikke de to styrevogne) udskiftet med DSB-dampvarme. Overgangene mellem vognene blev også ændret til DSB-standard.
Året efter overtog DBS også de sydfynske jernbaner og i forbindelse med denne overtagelse besluttede man sig for at KSB's vogne også skulle omlitreres, sikkert fordi man derved regnede med at blive nødt til at beholde de ukurante KSB-vogne noget længere. I første omgang rettede man "K" til "D" og gav personvognene DSB-litra og -nummer, vognene beholdt den grønne (og næsten nye) farve. Få år efter blev en del af personvognene malet DSB-brune og sådan så de ud til udrangeringen i 1954/5.