Ukendt bomsikret overkørsel med lyntog (og ?)
Hvis jeg må indlægge et sporskifte til denne tråd tillader jeg mig at kommentere:
- på trods af min ikke efterhånden ikke helt unge alder, kender jeg i arbejdsmæssige relationer (øst for Gadstrup/Viby Sjælland/Lejre) ikke til det forhold, at der har eksisteret manuelt betjente bomanlæg ved jernbanen. Jeg er, som et af de første hold ”elever”, oplært og eksamineret i det stadig eksisterende Sikkerhedsreglement fra 1975, hvor dette begreb allerede ikke dengang fandtes længere.
Teksten beskriver: Bommene er nede, ledvogteren giver lokomotivføreren tegn: der er fri passage, men denne tegngivning kan da umuligt have givet nogen effekt til lokomotivføreren. Hastigheden var dengang højst 120 km/t med den dengang krævede/nødvendige/mulige bremselængde. Ledvogteren var umuligt synlig på lang afstand, og hvad om natten, selv om han måske havde en grøn signallampe? – Var overkørslerne (altid) dækket af hovedsignaler og var den bevægelse, der antyder en klarmelding, blot en hilsen?