G-maskiner på privatbanerne – men hvorfor netop Litra G?
Go´aften Søndenfjords.
DSB litra G (både de "lette" af G II og de tunge af G III serierne), var i princippet mere eller mindre blevet gjort overkomplette fra ca. midten af 1930´erne. Som årsag skyldtes bl.a. anvendelsen af Litra D samt at DSB med litra G ikke kunne udnytte de muligheder helt, som sporfornyelserne medførte med højere tilladt akseltryk (større togvægte) og højere tilladt fremføringshastighed. Yderligere var litra G en slider af spor og hjulkranse p.g.a. deres "vralten" i de lette spor, da de jo var Longboilere med to udvendige cylindre.
Og da der tillige var et mindre fald i godsmængderne i midten af 1930´erne, blev flere lokomotiver hensatte og nogle ovenikøbet udrangerede.
Da godsmængderne steg under krigen - lastbilen kunne jo ikke anvendes p.g.a. benzin- og oliemangel - kunne DSB tilbyde privatbanerne litra G til leje, da privatbanerne ikke altid havde kapacitet til at kunne udføre dette arbejde.
Men også andre litra har været udlejet, bl.a. litra J og A.
Du kan læse mere om litra G i Danmarks Jernbanemuseums årsskrift "Tog i tiden" for 2007.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler