Lauritzen-skib

af Steffen Dresler, 22/9 2013, 11:40 (4069 dage siden) @ re20000

God formiddag Nold m.fl.

Nej Nold, det VAR nu Lix-tallet jeg var nervøs for, da jeg har en vis evne til, at få lidt for mange indskudte sætninger i mine skriverier, for at få så meget fortalt på så lidt plads som muligt.

Blodtrykket derimod, skal der vist mere til at få op, alder og erfaring. Meeeen, det kommer heldigvis stadig an på indhold og ”servering”, selvom der er kommet et par flere kg. på ventilen, før end den blæser;-) .

Indholdsmæssigt er det jo historiske facts, der måske ikke har været ønskelige og derfor muligvis forbigået, da de ikke passede ind i den officielle historie, man ville fortælle dengang (og nu?).
Der er jo en grund til, at mange arkiver stadig er belagt med hindringer, selvom de tidsmæssigt burde være åbne for almen forskning.
Men det jeg nævnte, med at lede efter informationer om bl.a. overtagelse af tidligere tyskejet materiel (vogne, lokomotiver, skinner mv.) efter krigen, viser, at INTET blev, som der tit står anført i det skrevne, ”Overtaget”. ALT hvad staten og private erhvervede var KØBT af de allierede, da det retsmæssigt var allieret krigsbytte!!!
Så ikke en officiel stump materiel blev overtaget, indlemmet eller andet. Og som man gjorde i Norge og påsatte alt materiel et skilt med teksten ”Maa ei udføres af Norge”, kunne jo ikke gøres i Danmark. I Norge var det jo den norske stat i og med regeringen og et forsvar i England, der befriede landet!

Men det er international jura om konventioner og deres anvendelse og det må andre tage sig af og skrive om. Men et meget spændende emne juridisk som historisk.

Fortsat – forhåbentligt – en god dag til alle

Mvh.

Steff.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak