Lauritzen-skib
Godaften Steffen
Det er rigtigt, at der var en del forskel på Liberty-skibene og C1A-skibene. C1A'erne var sådan groft sagt mere moderne og var tweendækkere - altså de havde mellemdæk og var velegende til sejlads med f.eks. stykgods som trækasser, biler eller andet gods. Liberty-skibene var enkeltdækkere - altså skibe med en luge og et stort rum under. Det der i dag kaldes en bulkcarrier. Der blev også sejlet stykgods i Liberty-skibene, som ganske rigtigt havde dampmaskineri og derfor ikke var så attraktive. De var også større 10.800 DWT og kun 3.000 hk. på dampmaskineriet mod 4.150 hk på to diesel-maskiner i C1A'erne - som havde de to maskiner gearet til en propeller. C1A var langt de mest attraktive for danske rederier og derfor lagde den danske regering pres på rederierne, når de ansøgte om tilladelse til at udføre valuta for købe disse diesel-skibe. Prisen var, at de skulle købe et eller flere Liberty-skibe, der skulle udførte en række pligtrejser med kul fra USA. Kul var en mangelvare i Europa i de første år efter krigen og derfor skulle de sejles hjem fra USA. Det var så det kulstøv, negersnus og hvad det ellers hed blandt fyrbøderne på damplokomotiver, som sloges med amerikanske "kul". Det var ikke nogen givtig fart og derfor var det lokkemaden tilladelse til at købe de moderne dieselskibe. Således slæbte Lauritzen kul hjem med Liberty-skibet Thora Dan fra august 1947 til juni 1948 for at få lov til at købe C1A-skibene Hedda Dan, Marna Dan og Paula Dan. A. P.Møller købte Liberty'erne Else Mærsk (1947 til 1949) og Ellen Mærsk (1947 til 1948) for at få lov til at købe C1A'erne Arnold Mærsk, Cornelius Mærsk, Johannes Mærsk og Oluf Mærsk. ØK havde Liberty'erne St. Croix, St. Jan og St. Thomas. Deres goodwill blev omsat til tre Victory-skibe, som var dampturbine drevne tweendækkere på 10.500 DWT. Det var hurtig sejlere med to dampturbiner geared til en propeller og et samlet udtaget på 6.000 hk til 15 knob mod 10 knob på Liberty og 13,5 knob på C1A. ØKs Victory skibe var Tranquebar, Nikobar og Serampore.
Apropos Liberty, som havde den tekniske betegnelse EC2-S-C1, så er det stadig historiens største skibsbygningsmæssige bedrift og den største enkelt serie skibe bygget overhovedet. 17 værfter i USA byggede i årene fra 1941 til 1945 2.751 skibe. Rekorden i byggetid var Robert E. Peary, der blev søsat efter 4 dage og 15 en halv times byggetid fra køllægning til søsætningen på basis af præfabrikede sektioner. Alene i 1943 blev der afleveret tre Liberty-skibe om dagen i USA.
venlig hilsen
Bent
C1A-skibet Tenna Dan langs kaj i Peru
Liberty-skibet Thora Dan, der slæbte kul hjem til damplokomotiverne
Thora Dan losser kul i Århus - dengang, der var jernbanevogne på kajerne. Det var 26. april 1947
Det var en begivenhed, der fik en lille notis i avisen på selve dagen