Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rapport: Kriteriet for antal km privatbanespor (Trafikpolitik)

af UTJ, 28/3 2015, 09:02 (3528 dage siden) @ Casper

Kriteriet om antal kilometer privatbanespor har en mere direkte reference til et konkret opgaveområde (privatbanerne) hos regionerne end de andre strukturelle kriterier. Påvirkeligheden skyldes den delvise direkte kobling til et konkret udgiftsområde. Generelt tilstræbes det ved udformningen af bloktilskudskriterier, at disse ikke er påvirkelige. Bloktilskudskriteriet for antal kilometer privatbanespor vurderes som påvirkeligt, og at have en konserverende effekt på opretholdelse af privatbaner, som ikke findes ved busløsninger.


Jeg plejer at være ret trænet i læsning af slige tekster, men må melde pas. Jeg tror den kan ende som sovemiddel på recept.

Det er den mest underlige titel på en statslig rapport jeg længe har set.

Hvad handler det om, kan nogen give et kort og klart resumé?

Der står blot: det er ikke sådan et mål man plejer at tildele bloktilskud på. Og dermed at tilskudsformen giver tilskyndelse til at opretholde privatbaner, hvor man lige så godt kunne køre med busser.

Det "påvirkelige" er påvirkningen af regionerne til at opretholde privatbaner for at beholde tilskuddet.

Men yderst kluntet formuleret :-|


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak