Debatoplæg til erhvervsområde på Lolland (Trafikpolitik)
Har du nogensinde set en anlægslov? Hvis du tror at der står noget om hvordan motorvej og bane skal ligge bliver du meget skuffet.
Der er ofte under 5 §er hvoraf en siger at den ikke gælder for Grønland og Færøerne. Alt den gør er at bemyndige Transportministeren at gøre det fornødne (herunder eksproprationer) til at etablere en fast forbindelse over Femernbælt.
Alle detaljerne er fastlagt i Vejdirektoratet og Banedanmark.
Jeg udtaler mig ikke uden saglig baggrund. Selvfølgelig har jeg set forslaget til anlægsloven. Den ligger også til baggrund for, at jeg har udfærdiget et høringssvar på vegne af Landsforeningen Danmarks Jernbaner. I forbindelse med forslaget til denne anlægslov er der nemlig sendt høringssvar til Transportministeriets departement mht. fortsat jernbanetilslutning til Rødbyhavn efter Femern-forbindelsens åbning. Evt. via en underføring af motorvejens krydsning af jernbanen.
Dette skal blandt andet ses i lyset af det vækstpotentiale og de nye muligheder, der opstår af havne- og erhvervsområder i Rødbyhavn i tilknytning til jernbanen til Femern-tunnelen, herunder eksisterende banearealer ved Rødby Færge station og det nye erhvervsområde nær baneterrænet i Rødbyhavn samt et fremtidig skibsværft på den kommende produktionsplads for Femern-byggeriet.
Man nedlægger da ikke en jernbanestrækning!
Forslag til anlægsloven for den faste forbindelse over Femern Bælt:
http://www.borger-tv.dk/files/5d25bc37b74939158ced9a4c64de1fe95497db87378df.pdf