Debatoplæg til erhvervsområde på Lolland (Trafikpolitik)
Hvilken industri (firmaer) er det, der nu ønsker at transportere gods på jernbane? Og skal det absolut ske på helt nye spor i Rødby havn - der har da ellers været muligheder nok rundt omkring på Lolland-Falster indtil for nogle år siden.
Jeg har den holdning, at man skal prøve at påvirke lovgivningen så langt hen af vejen, som det er muligt - enten som privatperson eller som forening/organisation. Hvis vi alle sidder med hænderne i skødet, så får vi ikke gods på skinner. Og vi er vel alle i dette forum interesseret i mere gods på jernbanen.
Det gælder om et påvirke myndighederne i den retning, så de bliver gjort opmærksom på skinnebåren erhvervsudvikling ved planlægning af nye industriområder. Forvaltningerne skal tvinges til at tage stilling til, hvordan der kan komme mere gods på jernbanen og indarbejde dette i fremtidig lovparagraffer.
I en artikel i Sjællandske Næstved den 8. januar 2015 oplyste transport- og logistikfirmaet PP Jensen fra Ringsted, at store hvidevarer kunder i dag kræver deres gods kørt på skinner. Når man derudover læser PP Jensen udtale, at det er 30 % billigere at modtage gods pr. bane, og at det samtidigt også er godt for kundernes grønne regnskaber, så kræver det, at lokal- og regionplaner, der ligger i nærheden af eksisterende jernbane, er på forkant med udviklingen og bliver gjort klar til fremtidig erhverv ved mulighed for udlægning af sporanlæg. Lovgiverne har tendens til kun at tilgodese modullastbiler ved udarbejdelse af nye erhvervsområder - uden at påtænke godstransport ad jernbanen ind i erhvervspolitik.
I det aktuelle lokalplanforslag ligger jernbanen op til et nyt erhvervsområde, der er under forberedelse i forbindelse med Femern-forbindelsen. Det skal tydeligt fremgå i lokalplanen, at der kan udlægges jernbaneinfrastruktur i tilknytning til eksisterende jernbanespor. Lidt har bestemt også ret. Der er mange erhvervsområder nær eksisterende jernbane, der på samme måde bør opgraderes. Der bør retters fokus på udarbejdelse af erhvervsområder med skinnebåren tilgængelighed, hvor hensigtsmæssig infrastruktur tilgodeses i form af fremtidssikret jernbanetilslutning.
Forslag til lokalplan for erhvervsområde ved Finlandsvej og Sulkavavej ved jernbanen i Rødbyhavn skal nu genbehandles.
Jeg er godt klar over, at motorvejen vil afskærer jernbanen, men da anlægsloven for den faste forbindelse over Femern Bælt endnu ikke er vedtaget er der håb. I forbindelse med forslaget til denne anlægslov kan det fortælles, at Landsforeningen Danmarks Jernbaner også have sendt høringssvar til Transportministeriets departement mht. fortsat jernbanetilslutning til Rødbyhavn efter Femern-forbindelsens åbning. Man nedlægger da ikke en jernbanestrækning!