Debatoplæg til erhvervsområde på Lolland (Trafikpolitik)
Efter en fornyet behandling har Landsforeningen Danmarks jernbaners høringssvar ikke givet nogen anledning til ændringer af lokalplanen for erhvervsområdet ved Finlandsvej og Sulkavavej i Rødbyhavn.
Notatet fra den politiske behandling hos teknik- og miljøforvaltningen i Lolland Kommune er kedelig læsning. Af notatet fremgår det, at ”Teknik- og Miljømyndigheden har vurderet, at det ikke vil være hensigtsmæssigt at etablere godstransportanlæg på arealet, da den nye motorvej krydser eksisterende jernbane i terræn, og der er således ikke mulighed for at fortsat jernbanedrift til Rødbyhavn efter Femern Bælt forbindelsens etablering. Indsigelsen vurderes ikke at medføre ændringer til planen”.
Det er mærkværdigt, at forvaltningen kan konkludere, at motorvejen skal krydse jernbanen i samme niveau, når anlægsloven for den faste forbindelse over Femern Bælt endnu ikke er vedtaget (anlægsloven forventes vedtaget i marts 2015). Således er det endnu ikke afklaret, hvorledes denne krydsning vil ske, og om der fortsat vil være jernbanetilslutning til Rødby Færge.
Ikke desto mindre blev lokalplanen endeligt vedtaget i klima-, miljø- og teknikudvalget i Lolland Kommune d. 4. februar 2015 - uden reservering af arealer til en jernbanetilslutning til industriområdet eller andre jernbanetiltag, der kunne fremme godstransport på skinner.