Debatoplæg til erhvervsområde på Lolland (Trafikpolitik)
Forslag til lokalplan for erhvervsområde ved Finlandsvej og Sulkavavej i Rødbyhavn blev endeligt vedtaget af Lolland Kommune d. 11. december 2014.
Denne langvarige sag vil imidlertid ingen ende tage. Nu har Landsforeningen Danmarks Jernbaner opdaget, at deres bemærkninger til lokalplanforslaget ikke er behandlet i Lolland Kommunes sagsbehandling.
Landsforeningen undrer sig over, hvorfor deres høringssvar slet ikke er behandlet i sagsfremstillingen, navnlig når foreningens høringssvar omhandler et emne, hvor Lolland Kommune selv ønsker ændringer i fremtiden. Samtidig bakker landsforeningen op om kommunens eget ønske om forsat jernbanetilslutning til rangerterrænet i Rødbyhavn, hvilket ligeledes er omtalt i en stor artikel i den lokale avis (se ovenstående indlæg).
Landsforeningen Danmarks Jernbaner har oprettet en klage i Natur- og Miljøklagenævnet, da alle høringssvar til en lokalplan selvfølgelig skal behandles på lige fod. Forvaltningen i Lolland Kommune beklager og erkender, at der er sket en procedurefejl. Landsforeningen har nu trukket klagen tilbage, fordi Lolland Kommune meddeler, at sagsbehandlingen af lokalplanforslaget nu skal gå om og dermed igen behandles politisk.
Hvorvidt lokalplanforslaget skal ud i en ny høringsperiode på otte uger eller kommunens forvaltning blot skal behandle og indlemme høringssvaret fra Landsforeningen Danmarks Jernbaner, skal kommunens advokat tage stilling til.
Der er dermed lang vej fra et debatoplæg kan blive til en konkret lokalplan med sporanlæg og andre jernbanetiltag, der kan bruges til at stimulere industrien til i videst muligt omfang at transportere gods så miljøvenligt som muligt. Der er ikke noget at sige til, at der ikke kører mere gods på skinner i Danmark!