Skive-Vestsalling Jernbane - No. 1 og B 1 (3 fotos)
TAK til Erik V.P. for opstart af Skive-Vestsalling Jernbane!
"togfyren" skrev: "hvad med nogle billeder af SVJ No 1" og "har i billeder".
Disse charmerende indlæg er svære at modstå, og medens "togfyren" læner sig tilbage og lader de stegte duer flyve ind gennem sin mund ..... :
SVJ No. 1 i Spøttrup, 20.07.1961 (nm).
Den megen udstødningsfims, der er omkring No. 1 på 2. foto skyldes, at man er ved at trække damplok Nr. 1 ud til ære for fotografen (= mig ). Motorvogn No. 1 var oprindelig forsynet med centralkoblinger, der bagtil blev udskiftet med sidepuffer, hvilket ses. Fortil beholdt den sin centralkobling, og den gode Vkm. hentede en bastardkobling for at kunne trække damploket ud!
SVJ B 1, Spøttrup 20.07.1961 (nm).
Udenfor remisen stod motorbivognen SVJ B 1, som også oprindeligt var født med centralkoblinger.
Den sommer var jeg særlig omhyggelig med at nedtegne indretningsplaner for vogne, der ikke bare havde en banal 2 + 3 sædeopstilling og med lokum i det ene hjørne. Indretningsplanerne er ikke i skala, men dog nogenlunde retvisende for sædeopstilling m.v.:
Skitsen blev udført på fætter Valdemars værelse i Møldrup med min nye fyldepen og blot arkiveret ved hjemkomst. Det er s'gu' snart 50 år siden (!). Og selvfølgelig er No. 1 ikke bygget af Scandia, men af DfA!
Bedste hilsener
Niels