Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skive-Vestsalling Jernbane - M 5 (5 fotos)

af Niels Munch, 10/2 2011, 06:06 (5034 dage siden)

Kære alle,

I min cykelferie 1961 indgik bl.a. en uges ophold hos familien i Møldrup i Vesthimmerland. Med base her og en daglig cykeldistance (i det omskiftelige danske sommervejr) på max. 120-130 km kunne jeg nå Viborg-Silkeborg i syd, Randers og Hobro-Mariager-Hadsund i øst og Skive-Salling i vest.

På foranledning af Ulrik (UTJ) følger her nogle fotos af SVJ M 5, som var en af de store "Bedstefar-modeller":

[image]

[image]

[image]
SVJ M 5 klar med godstog til Spøttrup, Skive H. 20.07.1961 (nm).

Vognen lige efter lokomotivet var i øvrigt en tidligere bænkevogn, kendelig på de store lemme og den gennemgående håndliste, hvorimod trinbrætterne var kortet af:

[image]
SVJ H 45, Skive H. 20.07.1961 (nm).

På Skive H. mødte jeg tilfældigt frimærkehandleren, som også gjorde egnen på cykel (i plusfours og støvfrakke), og vi aftalte at mødes i Spøttrup:

[image]
SVJ M 5 ved remiserne i Spøttrup, 20.07.1961 (nm).

Den flinke værkmester og jeg ventede næsten til fyraften på Peer Thomassen, der imidlertid ikke nåede frem. Da jeg 20 år senere korresponderede med Thomassen om KSB-bøgerne, mindedes vi "gamle dage", og han skrev bl.a.:

"Ja, det er jo efterhånden en snes år siden, vi et par gange rendte på hinanden. Først i Hillerød [1960], hvor du noget undrende betragtede HFHJ D 74 (ex LNJ). Senere i Salling [1961], hvor vi begge på cykel skulle husere på SVJ. Du var snedig at tage direkte til Spøttrup og fik værkmesteren til at hive en masse ud fra remiserne, medens jeg snuste langs banen og fik billeder af samtlige holdepladser. Undervejs slog lynet ned ret nær foran mig, og ved indkørslen til Spøttrup punkterede cyklen, så da jeg endelig kom til remiserne, havde man sat alt det spændende i hus igen. - Senere fik jeg taget halvdelen af Glyngørebanen, inden jeg skulle tage tilbage til Randers (dog med toget)."

Så tilsammen fik vi vist dokumenteret SVJ, inden det var for sent. Banen nedlagdes pr. 31.03.1966.

Bedste hilsener
Niels

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere

Jernbanebøger

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982. Pris 340 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak