En ny tråd om Fredericia
Hej,
Jeg har et spørgsmål angående denne betjeningskasse
Kassen må have siddet i Fredericia, idet teksten over vippenøglerne henviser til indkørsel/udkørsel mod hhv. Nyborg og Kolding.
Vippenøglerne må have haft en funktion i forbindelse med frigivning af togveje fra/til før omtalte strækninger. Jeg formoder den har siddet i Post 2 (Kommandoposten) og har haft forbindelse til Post 1, som var underlagt post 2.
De omtalte transversaler i perronhallen, blev de betjent fra Post 1 eller Post 2, de må have lagt lige i grænsefladen mellem de 2 poster ?
/Henrik
Hej Henrik.
Betjeningskassen kan jeg ikke genkende fra post 2, så jeg gætter på, at den sad i post 1, som var betjent af nogle dygtige, men magtfulde og til tider bryske overportører, som man ikke sådan lige "løb på dørene" som ung trafikasistent. Men først efter frigivning fra post 2, kunne post 1 stille det frigivne signal ved valg fra den aktuelle vippenøgle.
Transversalerne mellem sporene 9/8/7 blev betjent fra post 1 (af de nævnte overportører), og transversalerne mellem sporene 6/5/4 blev betjent fra post 2 (af trafikassistenten = "gulvmåtten"). Men iøvrigt var der via telefon et fremragende samarbejde mellem post 1 og 2 (og 5 for den sags skyld).
"Gulvmåtte" 1963 - 1969