En ny tråd om Fredericia
APO-lyntoget bestod af en fast stamme på 5 vogne med følgende oprangering: Bfs-Bfm-Cfm-Afm-Bfs – altså en styrevogn i begge ender af toget. Ved afgang Nyborg kunne IC 135 være oprangeret således: MZ+APO-lynet, når der IKKE var lokale vogne i toget. I Fredericia riggede lokoføreren ned på MZ-en og gik ned i styrevognen og riggede op og kørte til Esbjerg. Skulle der lokale vogne med fra Nyborg, trak en rangermaskine APO-lynet op på Nyborg station, hvorefter MZ-en kom skubbende med lokalvognene og koblede sammen. Lokoføreren kørte nu fra APO-lynet til Fredericia, hvor han efter nedrigning gik hen og kørte fra MZ-en til Esbjerg. Oprangering Nyborg-Fredericia var: APO-lynet-lokale vogne-MZ, Fredericia-Esbjerg: MZ-lokale vogne-APO-lynet. Som det nok fremgår af teksten, så var der gennemgående lokofører Nyborg-Esbjerg, og det samme var der i IC 164, hvor det hele foregik på samme måde. Ved ankomst til Nyborg, rangerede MZ-en de lokale vogne ned til færgehavnen og en rangermaskine trykkede APO-lynet om bord på færgen.
Som jeg ærinder min første tur med APO-lyntoget til Esbjerg i 1983(?) hvor det kørte IC135 med afgang kl. 10.00 fra København H, så var lokomotivet forrest fra København til Korsør, med lokale vogne ml. lokomotiv og APO. Fra Nyborg til Fredericia kørtes fra styrevognen og Fredericia til Esbjerg fra lokomotivet - fuldstændigt som beskrevet.
På den tur kom vi dog ikke længere end til Kolding, hvor der gik ild i en bogie på APO-lyntoget - så sluttede rejsen med dette komfortable tog og turen gik videre med de dengang også nye MR-tog.