Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvor er billederne taget ? (TKVJ og AHJ)

af Anders ⌂, Copenhagen, 2/2 2011, 13:01 (5053 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Alle
Smalspor, det er lige mig. Derfor har jeg gjort en tegning af sporene omkring Pindstrups fabrik i Sdr. Kongerslev anno 1989 hvor min bror og jeg sad en dejlig sommerdag på en stak af bjælker på den modsatte side af vejen. Herfra så vi hen på fabrikken og en masse dejlig smalsporet industribanetrafik alt imens vi nød vores madpakke under en cykeltur i Jylland.

Det lokomotiv vi ser på det sidste foto er Pedershaab nr. 251 som netop har leveret fyldte vogne og skal herefter returnere med tomme. Sandsynligvis, for sådan fungerede det i 1989. En maskine ved fabrikken og det var en kraftig en for strækningen fra rangerbanegården op til fabrikken var kurvet og frem for alt med en betragtelig stigning. I 1989 var det denne Pedershaab nr. 339. Begge kører i dag i Letland.

[image]
Se venligst min tegning/kort for linjeføring. Dog blev min streg lidt tyk så spor på fabrikken er ikke fyldestgørende. Min tekst er ej heller for god. Der står: øverst "Rampe", "Værksted" det rustne pladebygning med det buede tag. Så kommer "Rangerbanegård" på vej mod mosen og til sidst "mod mosen" hvorfra den lange lange lige strækning netop mod mosen begynder. Det grønne lok med nummerpladen Schöma på dette link er nær krydsningen ved Lundersvej til venstre på kortet.
Der var to spor ved fabrikken med skifte kort efter niveaukrydsningen med vejen og lige ved foden af rampen op til fabriksbygningen. Se mit gamle foto fra 1989 lidt nede på siden hvor et gult lokomotiv PM nr. 339 netop skal koble til de tomme vogne og returnere til rangerbanegården. PM 251 er fotograferet samme sted bare modsat vores. Nemlig fra fabrikssiden.

Den grønne ring er viser placeringen af begge lok. Se den karakteristiske lysmast.

--
Venlig hilsen Anderswww.smalspor.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Nakskov Sukkerfabrik
Nakskov Sukkerfabrik

Nakskov Sukkerfabrik blev opført i årene 1882-83 og er i dag den sidste overlevende sukkerfabrik på Lolland. Læs her om fabrikken med de tilhørende saftstationer samt det omfattende roebanenet og de mange smalsporede damp- og diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak