Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvor er billederne taget ? Del-svar 2: Kongerslev

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/2 2011, 11:08 (5039 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Hej Ole

Vedr. billedet med sidespor:

Jeg har prøvet at "overflyve" AHJ på googlemap og på Ortofoto (KMS) på geonord.flyfotoarkivet.dk.

De to hvide bygninger, som ligger parallelt og som ligger vinkelret på sporet til venstre for dette, ligger i Kongerslev. Der ligger i hvert fald ikke sådanne bygninger andre steder langs AHJ i dag.

Jeg er enig med dig i, at billedet er taget fra syd mod nord. Det eneste der undrer mig er følgende: Hvis sidesporet ligger inden for indkørselssignalet fra syd, har Kongerslev været en ret lang station; men det er absolut ikke umuligt, hvis stationen har haft indkørselsdagslyssignaler og ikke et eller andet vingesignal stående på perronen ud for hovedbygningen - og det er der ikke noget, der tyder på, hvis man ser EVP's glimrende billeder på www.evp.dk. Havde sidesporet ligget "på fri bane", ville det med stor sandsynlighed have fremgået af tjenestekøreplanen.

Hvis du prøver at forstørre osten, ser det ud til at den er udsmykket med et femtal, der ligger ned. Det indikerer, at sporskiftet ligger inden for indkørselssignalet og dermed "på" stationen. Hvis en eller anden kunne fremtrylle en original sporplan for Kongerslev station, ville mysteriet sandsynligvis kunne løses. Du kan jo prøve at efterlyse en sporplan her på Forum.

Endelig ser det også ud til at stangrækken står på "den rigtige side", når man sammenligner dit billede med EVP's billeder.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak