Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forslag om lufthavnsstation i Låsby (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 4/5 2014, 15:33 (3865 dage siden) @ Fysikeren

Desuden er der lufthavne i Tirstrup, Aalborg, Billund, Thisted, Karup, Skrydstrup, Vandel og Sønderborg. Ret mig hvis jeg har glemt en enkelt eller to,

Esbjerg, Stavning, Vamdrup, derimod ser det ikke ud til at Vandel er operativ.

Problemet i Jylland er ikke mangel på lufthavne, men mangel på én lufthavn der ligger centralt. Alt for mange små lufthavne til at sprede trafikken, så de ikke rigtigt kan samle passagerer nok til et ordentligt netværk. Dertil en tilhørende jernbane, der ikke bare er en sidebane til en regionalbane.

Oplandet i Jylland og Vestsverige er - rundt regnet - ca. det samme, 2,5 mio. indbyggere. Sammenlign evt. så Billund og Göteborg lufthavne i ruter og passagertal; umiddelbart er jeg ikke i tvivl om, at Göteborg klarer den bedst, fordi de kan samle trafikken et sted. Ja, der er andre lufthavne i Vestsverige, men ingen der er reelle konkurrenter for netværksselskaber, dvs. ingen kamp som mellem Aarhus, Aalborg og Billund.

http://en.wikipedia.org/wiki/Billund_Airport
http://en.wikipedia.org/wiki/Göteborg_Landvetter_Airport

Men debatten hører vel knap og nap hjemme her på dette forum.

egentlig er lufthavnsdebatter ret relevante for dette forum, når man tænker på, at de første to vedtagne nye strækninger i Jylland i nyere tid er motiveret af lufthavne og yderligere strækninger er tænkelige alt efter, hvad der besluttes angående en ny lufthavn.

Der kommer ikke EN altdominerende lufthavn i Jylland. Aalborg er alt stærk i lokalområdet til at forsvinde men med en forkert beliggenhed til at blive den væsentligste lufthavn. Til gengæld kan man droppe alt nord for Hobro i de overvejelser.

Låsby er et virkelig godt bud. Formentlig det bedste. Virkeligheden er bare, at man har forsøgt at få en ny lufthavn i 70 år. Det møder altid voldsom modstand. Det kunne være et fint sidste forsøg. Måske er der en mulighed, eftersom det er lang mere jernbanebaseret end tidligere forslag og ikke ligger i selve Aarhus kommune.

Men hvis det fejler igen, må man erkende virkeligheden og udbygge banen til Billund. Jeg er ikke enig i, at det er overvældende dyrt. En Jelling-Hedensted bane ville næppe koste mere end en ny lufthavn i Låsby.

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak