Forslag om lufthavnsstation i Låsby (Trafikpolitik)
> Det er den såmænd ikke, men nu er oplandet for en lufthavn jo ikke kun Aarhus. Lufthavnen vil ligge langt bedre i forhold til betjeningen af resten af Vestdanmark, og dermed have et større opland. Nu vil nogen så sige, at det klarer Billund fint nok, men des større opland man kan samle i én lufthavn, des bedre rutenetværk kan lufthavnen opbygge. Aarhus by har kun rundt regnet 10% af indbygger vest for Storebælt, så "resten af Vestdanmark" er ikke et uvæsentligt bidrag til lufthavnen. Silkeborg, Ikast, Herning, Holstebro, Struer, Skive, Viborg og Randers har til sammen ca. lige så mange indbyggere som Aarhus, og for de fleste af dem, vil Låsby være bedre end Tirstrup og Karup (der knap og nap kan holde liv i en rute). Derfor vil det i forhold til at tiltrække ruter være fornuftigt at anlægge en lufthavn her.
Idéen med at kombinere lufthavnen med en station vil give langt flere jyske byer direkte tog til en lufthavn end den nuværende løsning, hvor Billund skal betjenes med lokaltog til Vejle.
Så vidt jeg kan se ud af foreslaget skal lufthavnen altså kun betjenes af en letbane. Er det meget bedre en Billund så.
[/b]Man kunne lave en shunt vest for Aarhus og køre direkte tog fra Midtjylland (f.eks. Herning) via lufthavnen og uden om Aarhus til Sydøstjylland (f.eks. Kolding). Dermed vil flere byer uden direkte tog nu få dette samtidigt med tog til en væsentlig lufthavn. Vel ikke det værste tænkelige scenarium?