Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forslag om lufthavnsstation i Låsby (Trafikpolitik)

af BoergeOf61, Randers C, 27/4 2014, 14:13 (3872 dage siden) @ Fysikeren

Det er den såmænd ikke, men nu er oplandet for en lufthavn jo ikke kun Aarhus.

Det synes jeg, du bør fortælle ledelsen i Aarhus Lufthavn. Yderligere er det mit indtryk, at det primært er Aarhus' erhvervsliv, der ikke gider køre ret langt for at komme til en lufthavn.

Lufthavnen vil ligge langt bedre i forhold til betjeningen af resten af Vestdanmark, og dermed have et større opland.

Ikke i forhold til Djursland. Det er da vist mest Silkeborg, der kommer tættere på, mens Grenå, Ebeltoft og Randers kommer længere væk. Randers har selvfølgelig også Aalborg.

Idéen med at kombinere lufthavnen med en station vil give langt flere jyske byer direkte tog til en lufthavn end den nuværende løsning, hvor Billund skal betjenes med lokaltog til Vejle.

Det er jeg til gengæld enig i.
Sjovt nok er kollektive trafikforbindelser ikke et tema for Tirstrup Lufthavn, og antydes heller ikke i det anslåede befolkningsunderlag for en evt. lufthavn i Låsby. Tirstrup Lufthavn har kun én lufthavnsbus, som betjener Aarhus, og betjenes desuden af den ordinære buslinie 212 Randers - Ebeltoft, som primært er en skolebus. Jeg tvivler på, det er en times kørsel med kollektiv trafik, der er brugt til beregning af kundeunderlag for en lufthavn ved Låsby.

Man kunne lave en shunt vest for Aarhus og køre direkte tog fra Midtjylland (f.eks. Herning) via lufthavnen og uden om Aarhus til Sydøstjylland (f.eks. Kolding). Dermed vil flere byer uden direkte tog nu få dette samtidigt med tog til en væsentlig lufthavn. Vel ikke det værste tænkelige scenarium?

En sådan shunt kræver næppe en lufthavn. Der er i forvejen direkte tog mellem Herning og Vejle. Det kniber mere med andre byer omkring Aarhus, som er forbundet med busser men ikke direkte med tog.

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak