Forslag om lufthavnsstation i Låsby (Trafikpolitik)
Der er vel intet juridisk der forhindrer en lufthavn i at skifte navn. Straks værre med dens lufthavnskoder.
Odense Lufthavn har jo skiftet navn til Hans Christian Andersen Airport (lidt pjattet navneskift i mine øjne).
Men at Billund Lufthavn bliver til Aarhus Lufthavn, Billund (eller noget i den retning) tvivler jeg på. Togforbindelsen derud kan ikke blive alt for god uden meget større investeringer, end der er lagt op til. Så hellere synergien med ny bane til Silkeborg og lufthavn ud til banen. Det giver også bedre opkobling til Midtjylland.
Som du selv skriver, har Odense lufthavn skiftet navn, til noget historisk betydning, som jeg også skrev var noget man godt må med en lufthavn, men der må ikke ændres på den by den ligger i, da det skal svare til hvor du befinder dig, og med tætheden i Danmark bliver det svært.
Du har ret i at ICAO og IATA koderne ikke bare kan udskiftes/ændres og derfor må du heller ikke ændre en lufthavns navn da de sidste 2 bogstaver i ICAO koden indikere hvilken by lufthavnen hører til.
ICAO Kastrup: EKCH
ICAO Roskilde: EKRK
ICAO Billund: EKBI
ICAO Aarhus: EKAH
--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup