Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Letbanen Aarhus måske op til 500 mio kr dyrere end forventet (Trafikpolitik)

af BoergeOf61, Randers C, 17/4 2014, 13:07 (3882 dage siden) @ Fysikeren

Det er jo planen at køre to linjer, såvidt jeg har forstået; en linje fra Odder via Randersvej til Hornslet med 2-12 afgange i timen afhængig af delstrækning, og en linje fra Aarhus via Risskov til Grenaa med en afgang i timen. Køres den sidste med dieseltog, så kan elektrificering gennem Risskov og Hornslet-Grenaa spares væk.

Er det ikke kun strækningen på Randersvej, der er påbegyndt?

Til gengæld skal man have set på, hvilke dieseltog der skal køre til Grenaa, herunder hvordan fællesstrækningen fra Aarhus til omkring Østbanetorvet tilbagelægges. Der er måske nogle udfordringer med fritrumsprofilet.

I princippet kunne den bestå af to spor, hvor forbindelse mod hhv. Grenå og Odder kræver skift fra letbane til jernbane.

Dog er finansieringen og ejerskab af projektet og banen lettere kompliceret. Dels er der en nybygget letbane, en ombygget privatbanen og en ombygget statsbane, hvor staten gennem Banedanmark fortsat vil eje og vedligeholde Grenaabanen (jf. den politiske aftale om letbanen)

I financieringen og ejerskabet indgår også kommuner, som er forbundet med Aarhus med en anden statsbane.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak