Letbanen Aarhus måske op til 500 mio kr dyrere end forventet (Trafikpolitik)
Det er jo planen at køre to linjer, såvidt jeg har forstået; en linje fra Odder via Randersvej til Hornslet med 2-12 afgange i timen afhængig af delstrækning, og en linje fra Aarhus via Risskov til Grenaa med en afgang i timen. Køres den sidste med dieseltog, så kan elektrificering gennem Risskov og Hornslet-Grenaa spares væk.
Til gengæld skal man have set på, hvilke dieseltog der skal køre til Grenaa, herunder hvordan fællesstrækningen fra Aarhus til omkring Østbanetorvet tilbagelægges. Der er måske nogle udfordringer med fritrumsprofilet.
Dog er finansieringen og ejerskab af projektet og banen lettere kompliceret. Dels er der en nybygget letbane, en ombygget privatbanen og en ombygget statsbane, hvor staten gennem Banedanmark fortsat vil eje og vedligeholde Grenaabanen (jf. den politiske aftale om letbanen)