Hvad sker der lige i Skørping? (Trafikpolitik)
Overkørslen i Skørping skal nedlægges. På dens sted bygges en tunnel, der kan benyttes af fodgængere, cyklister m.v. Der bliver adgang fra tunellen og op til perronerne. Henne ved stationsbygningen bygges en fodgængerbro over sporene. Bilerne får deres egen tunnel lidt syd for stationen.
En beboergrupper er utilfreds med ovenstående løsning. De mener, at fodgængerbroen vil skæmme stationsmiljøet i Skørping.
Banedanmark har svaret som det fremgår af nedenstående link.
http://nordjyske.dk/e-avis/--alternativ-til-perronbro-er-allerede-undersoegt/6affc1da-c...
Jeg citerer fra artiklen (og ordene kommer fra en stabschef i Banedanmark Anlægsudvikling):
"Den løsning for ombygningen af Skørping Station, der er vedtaget, er baseret på at togene skal kunne passere Skørping med 160 kilometer i timen.
Hvis den kommende én-times forbindelse mellem Danmarks største byer vil kræve, at togene skal køre 200 kilometer i timen, skal Skørping Station bygges grundlæggende om fra de nuværende tre til to per- roner.
Så vil den omdiskuterede fodgængerbro ved stationen skulle fjernes. Gangtunellen ved den nuværende baneoverkørsel vil blive forberedt, så den i givet fald vil kunne laves om til en perrontunnel med adgang til de to nye perroner, fortæller stabschefen."
Jeg undrer mig såre. Mig bekendt er der i forliget om Togfonden DK sat 108 mio. kr. af til 200 km/t Hobro-Aalborg, hvilket fremgår af side 6 i forligsteksten.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort