Den italienske grædemur i Aalborg + 3MG (2 billeder) (Generelt)
Den italienske grædemur i Aalborg, der primært har beslaglagt det lange spor 90 i Aalborg, har nu fået en lillebror. Langt - langt - væk fra "alting" har man nu "smidt" et IC4-sæt i spor 97 i sydenden af Aalborg station. Den lokomotivfører, der har haft som opgave at parkere togsættet her, har sandsynligvis kunnet beregne sig ekstra tjenestetid for at traske tilbage til stationen.
Morten Larsen kan sikkert fortælle os nummeret på dette "nye" togsæt i Aalborg. Så vidt jeg kan se, er det sæt 13.
Togsættet er parkeret på et tidspunkt efter torsdag aften 12. september og før fredag aften den 13. september 2013.
Jep Thomas - jeg havde selv morgenvagten på lokalbordet i Ab da de ankom
MZ1425 + MG04 + MG11 + MG13 ankom til Ab fredag den 13/9-13, kl. 11:35 (-60), som M6111 (Ar-Ab). Direkte efter ankomst skubbede MZ1425 hele stammen ud i spor 97, for hensættelse af MG13. MZ1425 kørte herefter til afgang i spor 2, efterlod MG04 + MG11 i spor 90, hvorefter MG04 og MG11 selv kørte til parkering side om side i nordenden af spor 21 og 22 (nede foran FC), efter de havde flyttet MP09 over i spor 20.
Grunden til spor 97 blev valgt - efter forudgående aftale med "leverandøren", var den simple grund af efterhånden manglende sporplads til hensatte MG/MP i Aalborg.
Så ingen lokomotivfører led overlast, ved en gåtur fra spor 97 og ind på stationen
Klik på billederne for højere opløsning.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Ukendt IC4-togsæt i Aalborg i spor 97 set fra nord (Ny Kærvej), fredag den 13. september 2013. Fra venstre mod højre ses spor 96, der syd for sporskiftet hedder spor 97, spor 21, spor 22, spor 23 (nordgående hovedspor), spor 24 (sydgående hovedspor) og - nord for den viste transversal - spor 25, der var togvejsspor til/fra postterminalen.
Ukendt IC4-togsæt i Aalborg i spor 97 set fra syd (Over Kæret), fredag den 13. september 2013. I forgrunden ses fra venstre mod højre spor 29 (udtræksspor), spor 24 (sydgående hovedspor), spor 23 (nordgående hovedspor) og spor 98, der er havnebanen til Aalborg Øst. Bemærk at godstogssporene spor 21 og 22 er spærret med signal 16.1.2. "Stop". De to godstogsspor er nu ikke mere spærret, end at jeg er sikker på, at jeg samme aften så en MR/MRD, der havde fået lov til at benytte nordenden af spor 21 eller 22 for en kort bemærkning. Desværre nåede jeg ikke at få et billede af "fænomenet". Men det er da interessant, at Banedanmark tillader benyttelse af spor, der er ("midlertidigt") spærret/nedlagt/lagt i mølpose, eller hvad Banedanmark nu foretrækker at kalde det. Foran spidsen af togsættet ses Aalborgs U-signal. I baggrunden ses broen for Ny Kærvej og syd for denne ses Aalborgs SI-signal.Alle fotos: Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
Så har du forhåbentligt set forkert, Thomas - for spor 21 + 22 ér spærret (pga for stor sporvidde)og benyttes derfor naturligvis ikke, hvorimod nordenden af spor 90 ofte bruges til at vende ankomne togsæt fra nord, der skal tilbage mod Frederikshavn(Spor 90 ligger side om side, med spor 21).
Status på hensatte MG/MP i Aalborg pr. 14/9-13:
Set fra nord mod syd, talt fra venstre mod højre:
Spor 103: (MG 58 - driftsklar reservestamme, Ab)
Spor 104 MG 74
Spor 92: MG 17, MG 08, MG 20, MG 15, MP 08, MG 72, MG 73 + i sydenden af Ab, spor 97: MG 13
Spor 21: MG 04
Spor 22: MG 11
Spor 20: MP 09
--
Mvh Morten L.