Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Broen over Lindenborg Aa Støvring-Skørping (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/5 2013, 09:05 (4225 dage siden) @ Neell
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 31/5 2013, 09:23

Han var stolt af den bro!

Jeg kan godt forstå, at han var stolt af den bro. For den er virkelig flot. Må jeg have lov til at vise billedet af din fars maskinskrevne omtale af broen på min hjemmeside http://www.randers-aalborg.dk/home/km-222-1-229-5-stoevring-skoerping-sydgaaende? Og det kan være, at du i den anledning vil "afsløre" din fars navn, således at han kan blive krediteret på behørig vis?

Blandt unge aalborgensiske jernbanenørder hed stedet i 1970'erne i øvrigt slet og ret bare Dæmningen og havde man aftalt at mødes på Dæmningen, ja så vidste alle, at det var jernbanebroen over Lindenborg Aa på strækningen Støvring-Skørping, der var tale om - uanset hvor uvejsomt den var placeret.

Jeg har i årenes løb spekuleret på, hvorfor broen overhovedet fik den udformning, som den fik. Det må have været dyrt at bygge en sådan bro. I realiteten kunne man jo bare have smidt nogle veldimensionerede betonrør i åen og have ladet dæmningen bygge oven på disse.

Sådanne tanker har åbenbart været tænkt i projekteringsfasen. Ved en pudsig tilfældighed modtog jeg så sent som i går fra en venlig sjæl en kopi af ejendomskortet over området. Det skal her indskydes, at der i forbindelse med 2. sporsanlægget Randers-Aalborg blev tegnet nye ejendomskort over hele strækningen. Som det fremgår af nedenstående, projekterede man faktisk på et tidspunkt, at jernbane og å skulle krydse hinanden ved hjælp af en "9,5 meter Vandløbsbro". Jeg har ingen information om, hvorfor man gik bort fra en sådan løsning og valgte den langt dyrere buebroløsning. Måske jeg en dag skulle stikke næsen i de aktuelle arkivæsker på Landsarkivet for Nørrejylland i Viborg og lede efter svaret.

Det er i øvrigt underligt, at ejendomskortet aldrig er blevet rettet. Men rent matrikulært har det jo ikke den store betydning, hvilken slags bro, der er på stedet.

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Uddrag af ejendomskort over jernbanestrækningen Skørping-Støvring. Nord er ikke opad. Støvring er mod højre og Skørping mod venstre. Klik på billedet for højere opløsning. Et luftfoto taget umiddelbart før broen bygges, er tidligere vist her.

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak