Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Høring om kollektiv trafik i Guldborgsund Kommune (Trafikpolitik)

af Anders Madsen, 27/4 2013, 23:22 (4237 dage siden) @ Fysikeren

Jeg kan sagtens forstå, at kommunen ikke inddrager Gedserbanen i undersøgelsen.

Gedser er mildt sagt ikke nogen storby, så denne by alene kan på ingen måde forsvare en opretholdelse af driften. Så kan pengene bruges bedre, også indenfor jernbanetrafikken. Derudover ville en sådan trafik vel kræve nyinvesteringer i signalanlægget (Nykøbing Falster FC bliver jo nedlagt, og alle andre signaler udskiftet), om end ERTMS Regional sikkert ville være passende. Er der iøvrigt en brugbar perron i Gedser, for den inde i den gamle stationsbygning er vist ikke egnet.

Så er der transittrafikken, og lad os tænke langsigtet her, nemlig efter år 2021 eller hvornår den faste forbindelse syd for Lolland åbner. Fra denne dato vil banen jo ikke have nogen reel betydning for togrejsende; hvem vil dog tage toget fra København til Gedser, færge herfra til Rostock og så toget til Berlin frem for et direkte tog over Femern, der formentlig nemt kan konkurrere på tiden. Så vil nogle sige Rostock, men denne by kan næppe give et stort nok grundlag på færgen til at opretholde banen; de passagerer må leve med vejen over Hamburg.

Så nævner du en fordobling af passagertallet frem mod 2020, et fint mål. Men den trafik som Gedserbanen kan genere tror jeg er en dråbe i havet, en lidt for dyr dråbe der kan være en større dråbe, hvis pengene bruges andre steder.


Du fik mig! Du har gode pointer.
Selvfølgelig er jeg ikke naiv. Jeg forventer ikke at Guldborgsund Kommune ændre udspillet eller tilføre noget fra bemærkningerne. Jeg bruger blot den demokratiske ret til at oplyse og orientere de stædige myndigheder om jernbanens muligheder og alternativer. Gang på gang virker det som om, at beslutningstagerne vælger den nemme løsning, og ikke nytænker og indarbejder sporanlæg/jernbanen i forbindelse med høringer, regional- og lokalplaner. Men lad os nu høre, hvad kommunen svare (hvis der kommer svar)

Mht. en brugbar perron i Gedser er det et mindre problem, der løser sig selv. Kommunens ingeniør på området har tidligere ytret sig positivt om Gedserbanen, og har udtalt, at ”Gedserbanen har tilstrækkelig mange passagerer til at kunne tillade passagerbanedrift”. Set i det lys er det mærkeligt, at banen ikke er medført i kommunens fremtidig visioner på trafikområdet! Samtidig omfatter jeg det som om, at kommunen er villig til at anlægge stationsfaciliteter i samarbejde med Gedser Remise og Scandlines i det omfang, der er behov, såfremt kommercielle operatører viser interesse. Dertil skal det bemærkes, at Scandlines ifølge aftale med Banedanmark har stillet en bankgaranti og en forpligtelse til at etablere nye skinner / stationsfaciliteter til færgeleje 1, hvis det skulle blive aktuelt i fremtiden. Det var en del af aftalen i forbindelse med ombygningen af Gedser station.

Allerførst handler det om at vække interessen for jernbaneløsningen i visioner og lovgivning overfor politikerne og øvrige myndigheder, således at jernbanens fortræffeligheder er medtaget i fremtidens trafikplanlægning. Der burde være plads til den slags nytænkning i dagens Danmark, og da banen er mere eller mindre opgraderet, burde det med lidt velvilje kunne lade sig gøre uden de helt store udgifter. (den debat har vist været op og vende før)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak