Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Høring om kollektiv trafik i Guldborgsund Kommune (Trafikpolitik)

af Fysikeren, 27/4 2013, 20:51 (4237 dage siden) @ Anders Madsen

Jeg kan sagtens forstå, at kommunen ikke inddrager Gedserbanen i undersøgelsen.

Gedser er mildt sagt ikke nogen storby, så denne by alene kan på ingen måde forsvare en opretholdelse af driften. Så kan pengene bruges bedre, også indenfor jernbanetrafikken. Derudover ville en sådan trafik vel kræve nyinvesteringer i signalanlægget (Nykøbing Falster FC bliver jo nedlagt, og alle andre signaler udskiftet), om end ERTMS Regional sikkert ville være passende. Er der iøvrigt en brugbar perron i Gedser, for den inde i den gamle stationsbygning er vist ikke egnet.

Så er der transittrafikken, og lad os tænke langsigtet her, nemlig efter år 2021 eller hvornår den faste forbindelse syd for Lolland åbner. Fra denne dato vil banen jo ikke have nogen reel betydning for togrejsende; hvem vil dog tage toget fra København til Gedser, færge herfra til Rostock og så toget til Berlin frem for et direkte tog over Femern, der formentlig nemt kan konkurrere på tiden. Så vil nogle sige Rostock, men denne by kan næppe give et stort nok grundlag på færgen til at opretholde banen; de passagerer må leve med vejen over Hamburg.

Så nævner du en fordobling af passagertallet frem mod 2020, et fint mål. Men den trafik som Gedserbanen kan genere tror jeg er en dråbe i havet, en lidt for dyr dråbe der kan være en større dråbe, hvis pengene bruges andre steder.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak