Høring om kollektiv trafik i Guldborgsund Kommune (Trafikpolitik)
Guldborgsund Kommune og trafikselskabet Movia afslutter i dag en høring om den kollektive trafik i kommunen - uden at nævne jernbanen mellem Nykøbing F. og Gedser med ét ord. Det til trods for at banen ikke er nedlagt og at banen stadig har trafikal berettigelse mht. turister og gennemrejsende færge- og cykelrejsende mm. I stedet for ønsker kommunen at ændrer og øge rejsetiden for buslinjen mellem Nykøbing Falster og Gedser, der er den eneste forbindelse til Sydfalster.
Derfor er der indsendt en 4 siders lang indsigelse med argumenter og bemærkninger til Guldborgsund Kommunes udspil om den kollektive trafik med henblik på, at den hurtige forbindelse via Gedserbanen som minimum skal indarbejdes som alternativ til den langsomme buslinje mellem Nykøbing F. og Gedser, og at kommunen samtidig holder strækningen planlægningsmæssig tilgængelig for kommercielle operatører, så længe banen ikke er nedlagt.
I den grønne transportaftale fra 2009 er det aftalt, at jernbanens andel af persontransportarbejdet som minimum skal fordobles frem mod 2030. Men hidtil har udviklingen været meget begrænset, og der opleves et stort behov for nytænkning og nye strukturer hos kommuner, trafikselskaber og operatører.
Landsforeningen Danmarks Jernbaner har ligeledes været aktiv og indsendt bemærkninger til Guldborgsund Kommunes besynderlige holdning.
Se mere om indsigelserne på denne hjemmeside under “nyheder”:
http://www.lollandsbanen-privat.dk/
Indsigelserne er yderst relevante set i lyset af udmeldingen om, at strækningen Nykøbing F. - Fiskebæk skal anvendes som uddannelses- og afprøvningssted pga. den øgede trafiktæthed og det nye signalsystem på det øvrige jernbanenet.
Nyt om Gedserbanens fremtid:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=63321