50 pct. tillæg til uforudsete udgifter er ikke altid smart (Trafikpolitik)
Problemet er at det også kan bruges politisk til at feje et projekt af bordet. Man skruer jo prisen op med 50 pct.
I meget små anlægsprojekter, som f.eks. at bygge et trinbræt, kan 50 pct-tillægget betyde en forskel fra 10 til 15 mio.
Det er en stor forskel og kan være nok til at man dropper det.
Man skulle tro, at usikkerheden er ret lille ved små projekter, da man meget præcist kan skrive ned hvad der skal bygges og hvad det koster.
Så man burde have en mindre sikkerhedsmargin ved de små projekter - ellers bliver for mange af de små projekter aldrig gennemført.
Det er noget sludder.
1). 50 % oveni store projekter kan også betyde at store projekter bliver fravalgt.
2). Hvis ikke man tillægger usikkerhed (procentsatsen kan selvfølgelig diskuteres) bliver usikkerheden blot indregnet i projektsummen. Og så er man ligevidt.