50 pct. tillæg til uforudsete udgifter er ikke altid smart (Trafikpolitik)
Vist desværre mere regelen end undtagelsen at anlægsomkostninger bliver meget dyrere end forventet. Jeg syntes en gang jeg hørte at en ledende ingeniør i DSB sagde til aine unge folk at de skulle lægge 25% eller mere på budgetterne så var det mere realistisk.
Bent Jensen
Mon ikke at det allerede er regnet med?
I rapporten om Laurbjerg er der lagt 50% overskridelse med i prisen på de 10 mio kr.
Man lægger altid 50 pct. oveni til uforudsete udgifter. I hvert fald i alle de offentlige projektbeskrivelser, som jeg har læst i de senere år.
Problemet er at det også kan bruges politisk til at feje et projekt af bordet. Man skruer jo prisen op med 50 pct.
I meget små anlægsprojekter, som f.eks. at bygge et trinbræt, kan 50 pct-tillægget betyde en forskel fra 10 til 15 mio.
Det er en stor forskel og kan være nok til at man dropper det.
Man skulle tro, at usikkerheden er ret lille ved små projekter, da man meget præcist kan skrive ned hvad der skal bygges og hvad det koster.
Så man burde have en mindre sikkerhedsmargin ved de små projekter - ellers bliver for mange af de små projekter aldrig gennemført.