Måske ny banelinje på Lolland (Trafikpolitik)
Man kan lige så godt sige at det er dumt at lade banen lave et sving mod øst for at standse i Nykøbing F. Så vigtig er Nykøbing F da heller ikke.
De franske nyanlagte TGV-baner har for det meste stationer på bar mark. Men dog lagt strategisk mellem større byer.
Skulle man følge TGV-princippet ville man lave en snorlige bane fra Køge til Rødby, kun med en vinkel ved Storstrømmen. Man ville måske lægge stationer ved Tappernøje (Næstved), øst for Vordingborg samt ved Sakskøbing.
Idéen er vel at Sakskøbing kan betjene hele Lollandsbanens opland - dvs. Nakskov, Maribo og Nykøbing F.
Hvis det er en højhastighedsbane - som i Frankrig - vi taler om, skal vi vist ikke bare se bort fra Nykøbing F som standsningssted men hele Lolland/Falster
Er det regional- eller intercitytrafik, er jernbanens fordel netop at køre fra centrum til centrum, så lad os endelig holde fast ved det princip.
--
Svend