1101 i ordinær drift - nu som MV
Hej
Jeg vil sige at Tommy Nilsson's udmelding er den rigtige.
Hvis man ser på ydelsen for norske NSB's Di3'ere som har C-motorer, så står der 1775hk!
Og Belgiske NMBS type 202/203 og 204 (senere ændre til 52/53 og 54) som ligeledes var udstyret med C-motor,og de står til at yde 1750hk!
Oplysningerne om Di'erne har jeg engang læst i en norsk bog om NSB's trækkraft.
Oplysningerne om NMBS lokomotiver står i en bog jeg har om de belgiske lokomotivers data!
My 1101-1104 blev fra fabrikken af udstyret med B-motor som yder 1500hk max 1650hk De kendes på firkantede dæksler, hvor C og D motoren har runde.
DSB omlitrerede My'ere med B-motor fra omkring 1967 for lettere at kende dem fra maskiner med C-motor. På det tidspunkt var det ikke nødvendigvis 1101-1104 motorerne lå i, da motorerne har skiftet lokomotiv ved større eftersyn gennem tiden. Derfor har ex 1134 og 1144 kørt med litra Mv i en periode. Og ex 1103 har aldrig været litreret Mv, da den tilfældigvis havde C-motor i 1967 og beholdt denne indtil udrangeringen omkring 1987..
Men en ting jeg ikke ved er, om den originale udstødning fra 1101-1104 også er rykket rundt fra lokomotiv til lokomotiv..?
Mvh
Peter