Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

1101 i ordinær drift - nu som MV

af Poul Erik Bjerre, 19/12 2010, 19:48 (5136 dage siden) @ Filip Gram

Hej.

Jeg er bestemt ikke ekspert på området, men i hvert fald har der i tidens løb været mange meninger om, hvilken trækkraft de enkelte MY’er og MV’er havde. Utroligt, at en så banal ting kan give anledning til så mange meninger?!?!?!?
Jeg synes at kunne forstå, at konklusionen må være, at de første 5-6 maskiner havde 1700 Hk motorer, mens de resterende havde 1900 Hk motorer. Jeg har her rundet af til hele 100 hk – og har ikke taget stilling til evt. afvigelser under 100 Hk.
På grund af motorombytninger var det til slut ikke præcist de laveste 5-6 numre, der havde 1700 HK motorer. Ja, jeg har også set, at nogle har talt om, at der var 1500 Hk motorer i spil, men at dette er blevet "manet i jorden" igen.
Maskinerne med 1700 Hk var i en periode omlitreret til MV, men blev senere igen omlitreret til MY.
Er jeg helt galt på den, eller hvad?

M.v.h. Poul Erik Bjerre.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Det Danske Stålvalseværk A/S
Det Danske Stålvalseværk A/S

Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk kom i drift i 1942 og har gennem tiden haft et utal af lokomotiver i drift på værkets interne spornet. Lokomotiverne blev indkøbt som skrot og anvendtes indtil de ikke kunne mere, hvorefter de blev omsmeltet i værkets store ovne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak