CSX på fugtige skinner (Er der for meget bureaukrati i DK) (Trafikpolitik)
Du overser som flere andre, at der kunne være sket adskilligt mere end nogle ridser. Højere hastighed eller en uopmærksom lokomotivfører kunne meget vel have medført en direkte påkørsel med afsporing til følge. Og i det område er der adskillige ting, man kunne være stødt ind i. De ridser er faktisk særdeles billigt sluppet i forhold til de skader på materiel og personer, der meget vel kunne være sket. Andre gange er folk faktisk blevet dræbt, f.eks. i Holte for nogle år siden, så det er bestemt ikke noget, man skal spøge med.
I øvrigt gælder tilsvarende ved færdselsukykker og brændte bygninger: eksperterne skal undersøge tingene, mens de stadig er der, hvor hændelsen fandt sted, og uden at nogen har fjernet andet end eventuelle sårede. Når folk først begynder at fjerne og reparere ting, er det umuligt at finde ud hvad der er sket og hvorfor.
For den utålmodige ser det ud som tidsspilde. Men for de involverede handler det om at sikre, at der ikke sker værre ting senere. Banale fejl synes nogle, når det sker, men store ulykker skyldes bare ofte netop den slags. For at tage et eksempel: at placere en hallogenlampe forkert lyder ikke som noget problem. Men når det sætter ild i pap, så hele KB Hallen brænder ned, varelagrer for millioner går op i røg, og uskyldige mennesker bringes i livsfare, så er det i høj grad et problem.
Med venlige ulykke-hilsner
Leif Jørgensen