Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Railcare Danmark. (Generelt)

af KimC, 14/3 2012, 11:19 (4644 dage siden) @ Steff

Og i denne verden er der ikke tid (penge) til bare en svipser eller fejl og man er ude. Så resultatet har jo også været, at mange af de omkring årtusindeskiftet startede småoperatører har "slukket af". Og det er vel også OK, uagtet hvilken politisk holdning man så end ligger for dagen, ikke sandt?

De vigtigste grunde til at diverse småoperatører her i landet måtte lukke var manglende adgang til infrastrukturen.
De fandt sig nicher ved at betjene godskunder der lå uden for transitkorridoren Padborg - Malmö. Og lige så hurtigt som de skulle til at køre der, voksede der stopmærker op, og overkørselsanlæg blev demonteret.

Så skete der en ulykke i Kølkær. Den medførte ret hurtigt at tog uden ATC først un måtte fremføres med 80 km/t. Da det så viste sig at en vis operatør stadig kunne finde en kanal med containertoget fra Tinglev til Århus, blev denne grænse sat ned til 70 km/t. Og så gik den ikke længere, hvilket vist også var meningen
I Kølkær og på mange andre krydsningsstationer på enkeltsporet bane var der derimod fortsat ingen restriktioner om kørsel uden ATC, så der kunne togene få lov til at fortsætte med at støde sammen - uden ATC og med 120 km/t!

Jeg er ikke i tvivl om at visse trafikministre har søgt at beskytte statsmonopolet, selvom statsmonopolet på godsområdet dengang allerede hed noget andet, så var det alligevel dem der engang havde været DSB Gods... De andre var nogen som EU havde givet ret til at bruge infrastrukturen, hvilket på ingen måde betød at de var velkomne til at gøre det.

Så er der spørgsmålet om visse lokomotiver og deres bemaling. Ja, der er nogen der godt kunne træænge til lidt. Og så er der andre der åbenbart ikke har andet at tage sig til end at gå og male deres maskiner om. Her tænker jeg eksempelvis på My1148 og Mx1030 der så vidt jeg ved begge har haft bemalinger som de aldrig har været ude at køre i for egen kraft.
Sagt i spøg ender det med at visse GM lokomotiver en dag er nødt til at skulle til Sverige, fordi man der har et lidt større fritrumsprofil, og så er der bedre plads til alle de lag maling :-P
- Og senere hen kan man omspore dem og sende dem til Finland, for der har de endnu større profil;-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lyntogenes triumftog mod Lillebælt
Lyntogenes triumftog mod Lillebælt

Lars Christensen har været i avisarkivet og fundet tre reportager fra indvielsen af Lillebæltsbroen og indsættelsen af de nye lyntog i 1935. Artiklerne blev bragt i Berlingske Tidende og Randers Amtsavis.

Læs mere
DSB MX1001

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak