forgreninger på privatbaner (Generelt)
Kære Kim,
Dine betragtninger er i god overensstemmelse med det kildemateriale, jeg selv har haft lejlighed til at studere.
Det kan på ingen måde udelukkes, at de topografiske forhold også har været medvirkende til fastlæggelse af Rødvig-grenens linieføring. Se blot på et kort med ådalens forløb.
En banebetjening af Rødvig Havn blev af Stevnsboerne i øvrigt tillagt nok så stor vægt (når nu Fakse Ladeplads skulle banebetjenes). Rødvig Havn var blevet påbegyndt omkring 1840 af godsejer Scavenius, Gjorslev, som anlagde skibsbro med slidske og kran. I 1861 blev der opført en egentlig havn, som medførte øget fiskeri, handel og industri.
At kræfter i Store Heddinge så modarbejdede delstrækningen Store Heddinge-Rødvig - i frygt for, at købstaden skulle miste handel etc. - er blot med til at vise kompleksiteten i banens tilblivelsesproces, herunder den indbyrdes uenighed mellem Stevnsboerne.
Dem på den anden side af "åen" hedder for resten "Skovboer".
Bedste hilsener
Niels