ROAD-RAIL systemet - flere opl. og fotos! (Generelt)
Jeg ville stadig blive glad, hvis billedet kunne stedfæstes.
Hej Bent og øvr.,
Vore britiske kilder, d.v.s. såvel de, jeg har tilskrevet direkte, som de, Drehscheibe-kollega Eberhard "Kohle" har kontaktet, mener samstemmende, at billedet må være taget på the British Empire Exhibition i Wembley 1924-25.
Skiltene på damp-traktoren viser, at den er bygget hos William Beardmore i Glasgow og under anvendelse af dampmaskine og kedel samt bagaksel med kædetræk m.v. af fabrikat Sentinel (som Beardmore i øvrigt ejede en overgang).
Begge damp-traktorer på Wembley-udstillingen var af denne type, og det menes ikke, de nogensinde forlod England.
Samme opfattelse gælder også de 18 personvogne, der hos the Gloucester Railway Carriage & Wagon Company (GRCW) blev bygget specielt til udstillingen:
The Roadrail Ltd. carriage no. 108, fabriksfoto april 1924 (Gloucester RCW archives).
Vognkasserne, der var ganske letbyggede, menes placeret på boggie-undervogne fra War Department Light Railways "feltbanevogne", som GRCW havde bygget i hobetal under WW1.
Efter Wembley-udstillingen skulle GRCW angiveligt have taget vognene retur og afskrevet dem som reklameomkostninger, hvorefter de søgtes bortauktioneret. Den "genfundne" vognkasse var udhus i Worcestershire allerede i 1932, og en anden vogn fik anvendelse på en hestetrukket kartoffelbane i Lincolnshire.
I "hustidsskriftet" for South African Railways (SAR), "the SAR & H Magazine", blev der i årene 1922-26 skrevet en del om Stronach-Dutton roadrail-systemet.
Herfra stammer de følgende 2 fotografier, der angiveligt viser de 2 trækkraftenheder fra den tidligere nævnte bane mellem Naboomspruit og Singlewood:
Det første foto viser en steam-tractor fra the Yorkshire Patent Steam Wagon Company, der er permanent ombygget til "lokomotiv" og altså ikke konvertibel.
SAR Yorkshire Patent Steam Wagon (skitse fra patentdokumentet).
..... og som Frank Dutton bl.a. tog amerikansk patent på, se patentdokumentet i sin helhed her: http://dl.dropbox.com/u/63530213/Dutton%20pat.%20US1561510.pdf .
Det andet foto viser en konvertibel, benzindrevet roadrail-tractor af den type, der blev vist som patenskitse i mit indlæg først i tråden.
The Roadrail Ltd. udfoldede en del bestræbelser på at få systemet afsat i imperiet, bl.a. i Australien, og i følgende artikel fra the Sunday Times (Perth, WA), den 25. juni 1922, beskrives udførligt, hvorledes den australske premierminister var blevet underholdt om systemet og dets egnethed som transportsystem i det tyndtbefolkede Vestaustralien. Læg mærke til de rimeligt gode illustrationer, der bl.a. viser et tog med en GUY-tractor og "feltbanevogne", samt hvorledes traktoren konverteres fra vej- til banekøretøj:
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/article/58031548?searchTerm=roadrail&searchLimits= .
Den australske premierminister besøgte også Wembley-udstillingen, der bl.a. er omtalt i The Queenslander (Brisbane, Qld.), 22. december 1923:
http://trove.nla.gov.au/ndp/del/article/22650479?searchTerm=wembley%20roadrail&sear... .
Nå, måske dukker der mere op. De gode vognkasseejere ved TODDINGTON NARROW GAUGE RAILWAY, som også graver i roadrail-sagen, har lovet at skrive mere derom på deres hjemmeside, når tid er.
Bedste hilsener
Niels