Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

ROAD-RAIL systemet - flere opl. og fotos! (Generelt)

af Niels Munch, 28/2 2012, 19:48 (4655 dage siden) @ Bent Hansen

Jeg ville stadig blive glad, hvis billedet kunne stedfæstes.

Hej Bent og øvr.,

Vore britiske kilder, d.v.s. såvel de, jeg har tilskrevet direkte, som de, Drehscheibe-kollega Eberhard "Kohle" har kontaktet, mener samstemmende, at billedet må være taget på the British Empire Exhibition i Wembley 1924-25.

Skiltene på damp-traktoren viser, at den er bygget hos William Beardmore i Glasgow og under anvendelse af dampmaskine og kedel samt bagaksel med kædetræk m.v. af fabrikat Sentinel (som Beardmore i øvrigt ejede en overgang).

Begge damp-traktorer på Wembley-udstillingen var af denne type, og det menes ikke, de nogensinde forlod England.

Samme opfattelse gælder også de 18 personvogne, der hos the Gloucester Railway Carriage & Wagon Company (GRCW) blev bygget specielt til udstillingen:

[image]
The Roadrail Ltd. carriage no. 108, fabriksfoto april 1924 (Gloucester RCW archives).

Vognkasserne, der var ganske letbyggede, menes placeret på boggie-undervogne fra War Department Light Railways "feltbanevogne", som GRCW havde bygget i hobetal under WW1.

Efter Wembley-udstillingen skulle GRCW angiveligt have taget vognene retur og afskrevet dem som reklameomkostninger, hvorefter de søgtes bortauktioneret. Den "genfundne" vognkasse var udhus i Worcestershire allerede i 1932, og en anden vogn fik anvendelse på en hestetrukket kartoffelbane i Lincolnshire.

I "hustidsskriftet" for South African Railways (SAR), "the SAR & H Magazine", blev der i årene 1922-26 skrevet en del om Stronach-Dutton roadrail-systemet.

Herfra stammer de følgende 2 fotografier, der angiveligt viser de 2 trækkraftenheder fra den tidligere nævnte bane mellem Naboomspruit og Singlewood:

[image]

Det første foto viser en steam-tractor fra the Yorkshire Patent Steam Wagon Company, der er permanent ombygget til "lokomotiv" og altså ikke konvertibel.

[image]
SAR Yorkshire Patent Steam Wagon (skitse fra patentdokumentet).

..... og som Frank Dutton bl.a. tog amerikansk patent på, se patentdokumentet i sin helhed her: http://dl.dropbox.com/u/63530213/Dutton%20pat.%20US1561510.pdf .

[image]

Det andet foto viser en konvertibel, benzindrevet roadrail-tractor af den type, der blev vist som patenskitse i mit indlæg først i tråden.

The Roadrail Ltd. udfoldede en del bestræbelser på at få systemet afsat i imperiet, bl.a. i Australien, og i følgende artikel fra the Sunday Times (Perth, WA), den 25. juni 1922, beskrives udførligt, hvorledes den australske premierminister var blevet underholdt om systemet og dets egnethed som transportsystem i det tyndtbefolkede Vestaustralien. Læg mærke til de rimeligt gode illustrationer, der bl.a. viser et tog med en GUY-tractor og "feltbanevogne", samt hvorledes traktoren konverteres fra vej- til banekøretøj:

http://trove.nla.gov.au/ndp/del/article/58031548?searchTerm=roadrail&searchLimits= .

Den australske premierminister besøgte også Wembley-udstillingen, der bl.a. er omtalt i The Queenslander (Brisbane, Qld.), 22. december 1923:

http://trove.nla.gov.au/ndp/del/article/22650479?searchTerm=wembley%20roadrail&sear... .

Nå, måske dukker der mere op. De gode vognkasseejere ved TODDINGTON NARROW GAUGE RAILWAY, som også graver i roadrail-sagen, har lovet at skrive mere derom på deres hjemmeside, når tid er.


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak