IKKE et enskinnebanetog - løsningen (m/flere ill.) (Generelt)
Hej.
Tak for din indsats. Så kom vi da et stykke af vejen. En, jeg tidligere konsulterede, nævnede Australien, men erkendte samtidig, at han faktisk ikke mere kunne huske, hvor han havde set billedet.
Systemet ser ud til at være bestemt. Hvad man så skal kalde det, er en anden sag. Jeg kom til at tænke på den indiske bane, der i dag ses på jernbanemuseet i New Delhi, hvor man har én skinne med jernbanehjul på den ene side og på modsat side blot et stor gummihjul. Den skan sikkert findes på nettet.
Jeg talte i mit indlæg om en irsk enskinnbane, som også kommer ud, ved søgning på nettet. Strengt taget har dette system vel også i virkeligheden tre skinner, selv om det kaldtes en enskinnebane. Alle de der nymodens magnetsvævebaner har vel også tre til fire skinner. De kører i hvert fald med støttehjul på tre sider af en betonbane indtil de begynder at svæve. Systemet her minder så lidt om en moderne Unimog eller et gaffeltrucklokomotiv.
Énskinnebanen fra Corniglia som jeg også brugte i mit indlæg, fordi det var lige ved hånden, er vel strengt taget slet ikke nogen jernbane? Nå, ligegyldigt. Det er ikke en opfordring til en endeløs diskussion.
Jeg ville stadig blive glad, hvis billedet kunne stedfæstes.
Med venlig hilsen
Bent Hansen.