En tur med Skiekspressen (Generelt)
Jeg vil tro at man HAR regnet på om det kunne løbe rundt inden man kørte de første skiekspresser! Alting kan ikke gøres op i gysser. Nat S-toget der er halvtomt, men får folk hjem uden at de kører bil løber umiddelbart heller ikke rundt.
Der bliver skrevet om belægningen og da jeg kørte for 3-4 år siden var den 100%. Jeg skulle til La Rosière efter Albertville, som var et fantastisk sted for skiløb.
Toget hed CNL 1273 City Night Line:
Høje Taastrup - Odense - Fredericia - Padborg -Lausanne -Genève - St-Pierre-d'Alp.
Jeg blev meget overrasket over at se, hvor mange vogne der var i stammen, som blev trukket af EA.
Fra Høje Taastrup havde vi både stammen til Østrig og Frankrig med og i Fredericia blev der rangeret med vognene fra Århus (Ålborg??), så 2 nye tog var klar.
Vi havde igen EA og vistnok 15 vogne til Frankrig, heraf alle liggevogne på nær en spisevogn. Ea blev skiftet i Padborg.
Da de unge riggede musikanlæg til ved hjælp af forlængerledninger til WC, begyndte jeg at frygte for nattesøvnen, men som personalet sagde i højtaleren: Bare rolig klokken 23 slukker vi al musik.
Der var en fantastisk stemning ombord og alle var hjælpsomme; - gæster som personale.
Uover at løbe på ski elsker jeg naturligvis at køre i tog, men det skal være rigtige tog. Sådan var skiekspressen, for man kunne sidde i spisevognen og få en øl eller man kunne stå i sidegangen og snakke. Vinduerne kunne åbnes og man kunne følge med i alt. Tænk i dette årtusinde! Pragtfuldt!!
Da vi kørte som godstog (!) behøvede vi ikke benytte Hamburg Hbf., men tog godsforbindelsesbanen fra Altona ned mod Harburg. Den har jeg sgu aldrig prøvet før.
Da vi kom forbi Maschen, sagde højtaleren noget jeg heller aldrig har været ude for: "Nu må I hellere lukke vinduerne, for vi skal til at køre rigtig stærkt"!
Det gjorde de så, men ikke stærkt nok, for et stykke nede måtte vi stoppe i et skovområde for overhaling. Da kom der noget der kørte MEGET hurtigt. Så kunne vi igen.
Turen gik på kendte spor, men fra Genève kørte vi op mod Valloire og det var nye spor og nu var det jo dag igen. Dejligt!
Alle andre; - unge som gamle - kunne også godt lide togturen, hvor næsten 1000 mennesker kører sammen i godt selskab, istedet for at ligge med ansigtet i et par sure tæer i en sovebus, hvor man bliver affyret som en torpedo, hvis chaufføren kikser.
Vi har prøvet uhyggelige ting i de sovebusser og alle mine venner og jeg siger TOG!
Men nu må vi flyve... Tåbeligt!
Et 100% belagt tog sparer meget CO2.
Hilsen
Ped
Jeg savner rigtige tog!!!!!!