Øresundstog Litra ET - 25 kW og 15 kV (Jernbanen i dag)
Hmmm så vidt jeg har hørt og læst mig frem til er der fra Kastrup station til Malmø Central Station ikke noget der hedder "højre" og "venstre" kørsel, da strækningens spor er lukkede. Det var vidst for at undgår at hvis et spor blev lukket/spæret, skulle man ud i "venstre/højre" sporskørsel, og valgte at lave begge spor til lukkede strækninger.
Men det kan jo godt være at det ikke er rigtigt![]()
Man skal passe på "fagtermerne". Selvfølgelig er sporet/sporene ikke lukket/lukkede (spærret/spærrede), men der er - som skrevet før - vekselspordrift, hvor man valgfrit kan køre ad det ene eller andet spor. Normalt passerer togene højre om hinanden, så derfor skrives der "højre spor". Man kunne jo også have skrevet det sydlige spor (når man kører mod Malmö) eller hovedsporets nummer (hvis man kender det). Men mon ikke de fleste forstod hvad der oprindelig blev svaret?
Der er jo i øvrigt også vekselsporsdrift på Storebælt. Her er der en neutral sektion på Sprogø, da det Jyske og Sjællandske elnet ikke er i fase.
Det Sjællandske elnet er i fase med Sverige, Norge og Finland, mens vi Jyder er på bølgelængde med Tyskland og resten af vest europa. (Vidst nok minus UK+Irland).
--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK