Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tre frontlanterner på brunt S-tog (Generelt)

af Bjarne Larsen @, Danmark, 16/10 2011, 15:04 (4788 dage siden) @ UTJ

Den eneste gangbare forklaring er vel at projektøren (det ville man vel kalde den i 1930'erne) ikke måtte blænde føreren. Det var vel egentlig først med udskiftningen af MO'ernes cykellygte med den velvoksne nedre frontprojektør at den kom over under førerpladsen.

Det lyder særdeles sandsynligt!

Forklaringen med ikke at blænde passagererne på perronerne er en, har jeg hørt, men finder den ikke sandsynlig, forklaringen med ikke at blænde eventuelt sammenholdt med det enklere i at lave en "skråtstillet" lyskegle til at belyse faste mærker, må være den rigtige!

Tak for hjælpen, allesammen! Og som sædvanlig fører det ene det andet med sig. Den interessante historie om dampmaskinernes frontlygter, f.eks.

Bjarne


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere
Indsend billederBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak